קרדיולוגיה

השפעות חומצות שומן אומגה-שלוש על אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת לב כלילית (Eur Heart J)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים עם היסטוריה של אוטם לבבי, שאינם מטופלים בסטטינים, תוספת חומצות שומן אומגה-שלוש במינון נמוך עשויה להפחית את שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים המג’וריים.

לדברי החוקרים, מחקרי מניעה שניונית שפורסמו לאחרונה לא הצליחו להדגים השפעה מועילה לחומצות שומן אומגה-שלוש על תוצאות קרדיווסקולאריות, ממצא העשוי לנבוע מהשימוש הגדל בסטטינים מאמצע שנות התשעים של המאה הקודמת. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך אם לסטטינים השפעה על התועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש במניעת אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם היסטוריה של אוטם לבבי.

חולים שלקחו חלק במחקר Alpha Omega Trial חולקו למשתתפים שנטלו טיפול קבוע בסטטינים (3740 חולים) ואלו שבאופן קבוע לא נטלו טיפול בסטטינים (413 חולים). החוקרים בחנו בשתי קבוצות חולים אלו את ההשפעה של הוספת טיפול יומי במינון 400 מ”ג של EPA (Eicosapentaenoic Acid) עם DHA (Docosahexaenoic Acid), ו/או ALA (Alpha Linolenic Acid) במינון של שני גרם, על האירועים הקרדיווסקולאריים המג’וריים.

495 מטופלים בסטטינים (13%) ו-62 חולים שלא נטלו טיפול בסטטינים (15%) אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי מג’ורי. בקרב מטופלים בסטטינים, כמות נוספת של חומצות שומן אומגה-שלוש לא הפחיתה את שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים (HR=1.02, p=0.88). עם זאת, בקבוצת החולים שלא נטלו טיפול בסטטינים, רק  ב-9% מהמטופלים ב-EPA-DHA עם ALA תועד אירוע קרדיווסקולארי מג’ורי, בהשוואה ל-18% מהחולים בקבוצת הפלסבו (HR = 0.46, p=0.051).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי לטיפול בסטטינים השפעה על התועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש בהפחתת שיעורי ההיארעות של אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

Eur Heart J. 2012;33(13):1582-1588

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה