עליה זמנית בסיכון לאוטם לבבי לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך (Arch Intern Med)

בשבועיים הראשונים לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך, חלה עליה של למעלה מפי 25 בסיכון לאוטם לבבי חד, בהשוואה לביקורות בריאות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. הסיכון לאוטם לבבי חד יורד משמעותית לאחר השבועיים הראשונים, אם כי נותר מוגבר משמעותית במהלך ששת השבועות הראשונים בחולים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך.

בנוסף, מהמחקר עולה כי הסיכון הנלווה היה בולט במיוחד בחולים בגילאי 80 ומעלה; לא זוהה קשר נלווה בין הסיכון לאוטם לבבי חד ובין הניתוח בחולים מתחת לגיל 60 שנים. על-בסיס הממצאים, החוקרים מציעים לקחת בחשבון את הסיכון לאוטם לבבי חד במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך ובמהלך השבועיים הראשונים לאחר ניתוח להחלפת מפרק ברך.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על מאגר נתונים מדנמרק. המחקר כלל 95,227 משתתפים שעברו ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך בין השנים 1998-2007. הגיל הממוצע של המשתתפים שעברו ניתוח החלפת ירך עמד על 72 שנים, בעוד שהגיל של אלו שעברו ניתוח החלפת ברך היה 67 שנים.

במהלך השבועיים הראשונים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך, הסיכון לאוטם לבבי חד היה גבוה פי 25, בהשוואה לקבוצת ביקורת תואמת בגיל ובמין (יחס סיכון של 25.5). הסיכון לאוטם לבבי חד בשבועיים הראשונים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך היה אף גבוה יותר (יחס סיכויים של 30.9). בין השבוע השני לשישי, הסיכון לאוטם לבבי חד בכל החולים שעברו ניתוח להחלפת ברך לא היה עוד מובהק סטטיסטית, אך בחולים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך עדיין נותר סיכון מוגבר פי חמש לאוטם לבבי חד, בהשוואה לביקורות (יחס סיכון של 5.05).

מניתוח הנתונים להערכת גורמי סיכון לאוטם לבבי חד בחולים לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך עלה קשר בין אוטם לבבי חד ובין עליה של פי שתיים בסיכון לאוטם לבבי חד חדש במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר הניתוח. בחולים שפיתחו אוטם לבבי חד שישה שבועות עד שישה חודשים לפני הניתוח להחלפת הירך נרשם סיכון מוגבר פי ארבע לאוטם לבבי חד, בהשוואה לששת השבועות לאחר הניתוח להחלפת ירך (יחס סיכויים של 4.24), וכך גם בחולים עם אוטם לבבי קודם, 6-12 חודשים לפני ניתוח החלפת ירך.

מהמחקר עולה כי אוטם לבבי בשנה האחרונה הינו התווית-נגד באלו המיועדים לניתוח אלקטיבי להחלפת מפרק הירך. החוקרים הצליחו להדגים ירידה חדה בסיכון לאוטם לבבי חדש, כאשר האוטם הלבבי הקודם אירע למעלה משנה לפני הניתוח. עם זאת, גם מעבר לתקופה זו, הסיכון נותר מוגבר בהשוואה לחולים ללא אוטם לבבי חד בעברם.

Arch Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה