שרוולית למדידת לחץ דם עשויה לסייע במניעת נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד (Circulation)

מתוצאות מחקר פיילוט חדש, שפורסמו בכתב העת Circulation, עולה כי השימוש בשרוולית למדידת לחץ דם עשוי לסייע במניעת התפתחות נזק כלייתי חד על-רקע מתן חומר ניגוד בחולים בסיכון גבוה לפגיעה זו.

לדברי החוקרים, השראת איסכמיה זמנית (Ischemic Preconditioning) לפני הפרוצדורה (הגבלה והשבת זרימת הדם להשראת השפעה מגנה מפני נזק בהמשך) הינה פעולה ניסיונית בשלב זה, אך מאמר גרמני שפורסם ב-Circulation מצא כי השראה מרוחקת עשויה לסייע בהגנה על כליות בסיכון-גבוה במהלך אנגיוגרפיה כלילית.

ההתערבות כללה ניפוח של שרוולית סטנדרטית למדידת לחץ דם ל-50 מ”מ כספית מעל ללחץ הדם הסיסטולי של החולה, למשך חמש דקות, ולאחר מכן הוצאת האוויר למשך חמש דקות.

במחקר האקראי לקחו חלק 100 חולים עם הפרעה בתפקוד הכלייתי, שחולקו לקבוצת התערבות (ארבעה מחזורים של ניפוח והוצאת אוויר מהשרוולית למשך חמש דקות) או התערבות-דמה שכללה רק ניפוח ל-10 מ”מ כספית מעל ללחץ הדם הסיסטולי.

כאשר נזק כלייתי הוגדר בנוכחות עליה של לפחות 25% בריכוז קריאטינין בדם או 0.5 מ”ג לד”ל מעל לערכי הבסיס בתוך 48 שעות לאחר אנגיוגרפיה, 40% מהחולים בקבוצת הביקורת, בהשוואה ל-12% מהחולים בקבוצת ההתערבות, אובחנו עם נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד.

אף אחד מהחולים במחקר לא פיתח תופעת לוואי חמורה.

החוקרים מסבירים כי הטכניקה בטוחה, קלה לביצוע וזולה. מתוצא הסיום שנבחר במחקר עולה כי תתכן הגנה כלייתית עם Ischemic Preconditioning, אך מוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים להערכת התחלואה והתמותה באוכלוסיה זו, למרות שנראה כי הפרוצדורה בטוחה.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה