האם טיפול בסטטינים פחות יעיל בנשים? (Arch Intern Med)

המחלוקת סביב השאלה אם לטיפול בסטטינים תועלת פחותה בנשים, בהשוואה לגברים, עדיין לא זכתה לתשובה. מטה-אנליזה חדשה קובעת כי לסטטינים תועלת דומה במניעה שניונית של אירועים קרדיווסקולאריים בנשים ובגברים, אך ללא השפעה משמעותית על הסיכון לאירועים מוחיים ותמותה מכל-סיבה בנשים. ממצאי הסקירה פורסמו במהדורת 25 ביוני של כתב העת Archives of Internal Medicine.

לדברי החוקרים, אעפ”י שהממצאים תומכים במתן טיפול בסטטינים לנשים במסגרת מניעה שניונית של אירועים קרדיווסקולאריים, הם גם מדגישים את ההבדלים בתועלת של הטיפול התרופתי בנשים, בהשוואה לגברים. הבדלים אלו נובעים ככל הנראה מהשיעור הנמוך של נשים שנכללו במחקרים והמצב הבריאותי הקרדיווסקולארי הגרוע של נשים אלו.

במסגרת הסקירה נכללו 11 מחקרים מבוקרי-פלסבו, להערכת הטיפול בסטטינים למניעה שניונית, עם סך כולל של כ-43,000 משתתפים, 20% היו נשים. בסיכומו של דבר, טיפול בסטטינים לווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים בנשים ובגברים. באשר לשיעורי תמותה מכל-סיבה ואירועים מוחיים, תועלת משמעותית תוארה עם טיפול בסטטינים בגברים, אך לא בנשים.

במאמר תגובה שהתייחס לנושא טענו מומחים אחרים כי הפעילות של סטטינים דומה בגברים ובנשים. לדבריהם, ייתכן כי החוקרים השמיטו חלק מהמחקרים הרלבנטיים בסקירה, והם מוסיפים כי מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה וכללו קריטריונים רחבים יותר הדגימה תועלת דומה בנשים ובגברים בכל הנוגע לתוצאות אירועים מוחיים.

המומחים מוסיפים כי הוספת ממצאי מחקר Heart Protection Study לסקירה הנוכחית תוביל ליחס סיכון של 0.89 לתמותה מכל-סיבה בנשים, עם גבול עליון של 1.01.

המומחים טוענים כי התמקדות בהעדר מובהקות סטטיסטית בממצאים בנשים הינה גישה מטעה וכי הנושא האמיתי אינו מובהקות סטטיסטית אלא אם גודל ההשפעה נשים שונה מגודל ההשפעה בגברים, וזה לא תואר בכל הנוגע לאירועים מוחיים או תמותה מכל-סיבה.

בתגובה לטיעונים אלו המומחים מציינים כי העדר המובהקות הסטטיסטית באשר לאירועים מוחיים או תמותה מכל-סיבה בסקירה, עשויה לנבוע מעוצמה לא-מספקת של הסקירה. הם אינם מתמקדים רק במובהקות סטטיסטית לדבריהם אין ספק כי לטיפול בסטטינים תועלת בנשים, והם תומכים במתן טיפול זה לנשים. עם זאת, הם זיהו שיעורים גבוהים יותר של יתר לחץ דם וסוכרת ושימוש מופחת באספירין בנשים בהשוואה לגברים; וייתכן כי הבדלים אלו תרמו גם לתוצאות. במחקרם, הטיפול הכולל למניעת מחלות לב וכלי דם לא היה דומה בטיבו בנשים, כפי שהיה בגברים, ולסוגיה זו יש להתייחס.

Arch Intern Med 2012; 172:909-919

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה