קרדיולוגיה

הערכת התועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש כנגד הפרעות קצב על-חדריות לאחר ניתוח לבבי (J Am Heart Assoc.)

ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה כי טיפול פומי בחומצות שומן אומגה-שלוש, שניתן החל מיומיים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, לא הפחית את היארעות פרפור פרוזדורים או סיבוכים אחרים לאחר הניתוח.

לדברי החוקרים, לחומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי רוויות פעילות אפשרית כנגד הפרעות קצב, אך הנתונים בנושא סותרים וקיימת מחלוקת באשר לשאלה אם מתן תוספי חומצות שומן אומגה שלוש מפחית את שיעורי פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. במחקר הנוכחי הם שיערו כי מתן התוספים יפחית את ההיארעות של פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים, ובחנו את ההשערה במחקר רב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו.

במסגרת המחקר חולקו באקראי חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לקבלת חומצות שומן אומגה-שלוש במינון שני גרם, פעמיים ביום (מינימום של שישה גרם) או פלסבו , 24 שעות ומעלה לאחר הניתוח. בדיקות Gas Chromatography שימשו להערכת הרכב חומצות השומן בדם בדגימות שנאספו ביום הסקירה, ביום הניתוח וארבעה ימים לאחר הניתוח. הטיפול נמשך עד לתוצא הסיום, פרפור פרוזדורים משמעותי קליני, הדורש טיפול רפואי, או עד מקסימום של שבועיים לאחר הניתוח.

260 חולים נכללו במחקר וחולקו באקראי לאחת הקבוצות. לפני המחקר, חומצות שומן אומגה-שלוש הביאו לעליה של n3-PUFA (Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acid) מ-2.9% ל-4% והפחיתו את היחס n6:n3 PUFA מ-9.1 ל-6.3.  שינויים דומים נרשמו ביום הרביעי לאחר הניתוח.

לא תועדו שינויים ברמות השומנים בדם בקבוצת הפלסבו.

שיעורי ההיארעות של פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים היו דומים בשתי הקבוצות (30% עם חומצות שומן אומגה-שלוש, בהשוואה ל-33% עם פלסבו, p=0.67). יחס הסיכויים לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים עם נטילת תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש, בהשוואה לפלסבו, עמד על 0.89. לא תוארו הבדלים בתוצאי הסיום המשניים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש יומיים לאחר ניתוח מעקפים לא הפחית את היארעות פרפור פרוזדורים או סיבוכים אחרים לאחר הניתוח.

J Am Heart Assoc. 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה