מבחן הליכה במשך שש דקות לניבוי הסיכון בחולים עם מחלת עורקים כלילית (Arch Intern Med)

מבחן הליכה לשש דקות (6MWT או 6-Minute Walk Test), הזמין בהתראה קצרה בכל מקום עם מסדרונות, מנבא את הסיכון לאי-ספיקת לב, אוטם לבבי, או תמותה, ללא תלות בגורמי סיכון ידועים בחולים עם מחלת לב ידועה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine.

מהסקירה עולה כי מבחן הליכה במהלך שש דקות עשוי לסייע בהערכת חולים עם מחלה כלילית יציבה. המבחן עשוי לשמש כחלופה למבחן מאמץ בהערכת הפרוגנוזה והיכולת הגופנית של חולים יציבים.

במסגרת המחקר הציעו החוקרים את מבחן ההליכה ל-769 משתתפים, 556 נתנו הסכמתם והשתתפו במחקר. החוקרים בחנו את התפקוד שלהם אל מול מבחנים תפקודיים אחרים ומדדים אחרים שנבחנו כחלק ממחקר גדול יותר. המחקר נערך בין ספטמבר 2000 ועד דצמבר 2002.

באופן לא-מפתיע, בחולים ברבעון התחתון במרחק הליכה לשש דקות, בהשוואה לאלו ברבעון העליון, תועדה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, סוכרת, מחלת כלי דם היקפית, מדדי מסת גוף גבוהים יותר, שימוש נפוץ יותר במעכבי ACE או ARB ומשתנים, שכיחות גבוהה יותר של השראת איסכמיה בבדיקת אקו-לב במאמץ, מקטע פליטה נמוך יותר של חדר שמאל ורמות גבוהות יותר של פפטידים נטריאורטיים. היכולת הגופנית על הליכון הייתה נמוכה יותר משמעותית.

מבין 556 החולים, 39.2% מהחולים מתו או פיתחו אי-ספיקת לב או אוטם לבבי במהלך חציון של 8.0 שנים.

הסיכון ליעד הסיום המשולב והמרכיבים הפרטניים שלו היה גבוה יותר משמעותית לאחר תקנון לגורמי סיכון מקובלים למחלת עורקים כלילית ולפחות 12 מדדים להערכת חומרת המחלה. הסיכון המתוקן ליעד סיום משולב עלה ל-30% לכל ירידה בסטיית תקן במרחק הליכה לשש דקות.

בשילוב עם גורמי סיכון מקובלים, תוצאות מבחן הליכה לשש דקות הובילו לשיפור של 39.3% בניבוי תוצא הסיום המשולב. זאת בהשוואה לשיפור של 39.6% עם הערכת היכולת הגופנית במבחן מאמץ בשילוב עם גורמי סיכון מקובלים.

מאחר ומדובר בבדיקה פשוטה וזולה יותר, בהשוואה לבדיקת מאמץ סטנדרטית, החוקרים ממליצים על בדיקה זו כאמצעי לעודד את החולים להתחיל לעסוק בפעילות גופנית סדירה. לאחר שהחולים מבינים את הקלות והבטיחות של מבחן הליכה לשש דקות, ניתן לעודד אותם לחזור על ההליכה בתדירות גבוהה יותר, ואף על בסיס יומי.

Arch Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה