קרדיולוגיה

השימוש ב-ticagrelor (ברילינטה) בהשוואה לקלופידוגרל גנרי קשור ליחס עלות/תועלת המעיד על יעילות כלכלית/רפואית טובה (Eur Heart J)

מאת בעז גנזבורג, עורך מינהל רפואי

ניתוח כלכלי רפואי שהעריך את יחס העלות/תועלת בתנאי השוק האירופאי של טיפול באנשים שעברו אירוע קורונרי חד (ACS) למשך 12 חודשים עם ticagrelor (ברילינטה) בהשוואה לקלופידוגרל גנרי (שמחירו כיום הוא 0.06 יורו ליום) מצא שתוספת העלות הנדרשת להשגת תוספת של שנת חיים מתואמת איכות היא 2,753 יורו בלבד, הרבה מתחת לסף המקובל לאימוץ ושימוש בטכנולגיות ותרופות.

החוקרים עשו שימוש במאגר המידע של מחקר ה-PLATO ובעלויות מרכיבי הטיפול השונים בחולים אלה באירופה.

הערכת העלות/תועלת מצאה שהטיפול בטיקגרלור היה קשור לעלייה נטו (כולל עלויות טיפול בסיבוכים) של 362 יורו בעלות הטיפול בהשוואה לעלות הטיפול בקלופידוגרל גנרי. מנגד, הטיפול נמצא כתורם לגידול של 0.13 לשנות תוחלת החיים מתואמת איכות חיים (QALY) , וכתוצאה מכך היחס של תוספת העלות בתוספת ה-QALY , החלוקה של 362 יורו ב-0.13 הוא כאמור 2,753 יורו.  העלות הנדרשת לרווח של שנת חיים אחת (ללא תקנון עם איכות חיים) שנמצאה היא 2,372 יורו.

התוצאות שהתקבלו היו עקביות עבור תתי הקבוצות העיקריות שהשתתפו במחקר ה-PLATO . ניתוחי רגישות שבוצעו עבור הנחות שונות במודל הראו שטווח התוצאות האפשריות נמצא מתחת לסף המקובל לאימוץ טכנולוגיות רפואיות (כ-40,000 יורו), והערך הגבוה ביותר שהתקבל בניתוחי הרגישות היה 7.300 יורו בלבד.

המחברים מסכמים שבהתבסס על עדויות קליניות מתוך ה-PLATO , ושימוש בעלויות רפואיות אירופאיות , הטיפול באנשים שעברו  ACS בטיקגרלור למשך 12 חודשים, בהשוואה לשימוש בקלופידוגרל גנרי, קשור ליחס עלות תועלת (במונחי תוספת עלות ל-QALY ) הנמצא מתחת לסף העליון המקובל של עלות/תועלת לאימוץ ושימוש תרופות וטכנולוגיות במסגרת המערכת הרפואית הציבורית.

Eur Heart J (2012) doi: 10.1093/eurheartj/ehs149 First published online

הערת המערכת: יש לציין שעל בסיס הערכות וחישוב דומה הוכללו השנה בסל הבריאות בישראל נוגדי הטסיות החדשים טיקגרלור (ברלינטה) ופרסוגרל (אפיאנט). במסגרת הערכה כלכלית כפי שנעשה באנליזה זו נלקחים בחשבון גם עלויות הטיפול באירועים קורונרים חוזרים, כך שהיעילות הגבוהה יותר של נוגדי הטסיות החדשים מתבטאת גם בחיסכון כספי המקזז חלק מתוספת העלות של הטיפול התרופתי. הודות לשיפור המשמעותי ב-QALY התוצאה המתקבלת היא יחס עלות/תועלת “ידידותי” שמאפשר למקבלי החלטות כמו ועדת הסל לאמץ ולהכליל את הטיפול במסגרת השירות הציבורי.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה