קרדיולוגיה

מדד CHADS2 מסייע בניבוי הסיכון לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (מתוך כנס Cardiostim)

מדד CHADS2 , המשמש באופן שגרתי להערכת הסיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, מסייע גם בזיהוי חולים בסיכון לפרפור פרוזדורים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס Cardiostim 2012.

מדד CHADS2 נועד להעריך את הסיכון של החולה הפרטני לאירוע מוחי, באמצעות שילוב הכולל אי-ספיקת לב או מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, יתר לחץ דם, גיל, סוכרת ואירוע איסכמי חולף או אירוע מוחי קודם. המדד כבר אושר וקל לשימוש. מהמחקר הנוכחי עולה כי המדד עשוי לסייע גם בניבוי הסיכון לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח. מדובר בכלי פשוט מאוד מאחר שכל גורמי הסיכון הללו הם גם גורמי סיכון לסיבוכים לאחר ניתוח, כפי שהוכח במחקרים אחרים, כולל פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות קרוב ל-6,000 חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בין השנים 2001-2010. המחקר לא כלל חולים עם היסטוריה של פרפור פרוזדורים או מחלת מסתמים. לאחר מכן הם זיהו את שכיחות האירועים של פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח בשלוש קטגוריות מדדי CHADS2 0-1 (נמוך), 2-3 (בינוני) וגבוה. סך כולל של 1611 חולים פיתחו פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח, כולל 22%, 29% ו-35% מהחולים בסיווג נמוך, בינוני וגבוה לפי מדד CHADS2, בהתאמה.

בחולים עם מדד גבוה נרשם סיכוי גבוה פי 1.9 להופעת פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח, בהשוואה לחולים עם מדד נמוך (p<0.0001). בחולים בסיכון בינוני וגבוה ביחד נרשם סיכון גבוה פי 1.5 להופעת פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח, בהשוואה לחולים בסיכון נמוך (p<0.0001). ההבדל בין חולים עם מדד נמוך או בינוני לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסבירים כי מדד CHADS2 כבר מצוי בשימוש נרחב בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, וכעת נראה כי השימוש בו עשוי לסייע גם בזיהוי חולים בסיכון גבוה להופעת פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח.

מתוך כנס Cardiostim

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה