קרדיולוגיה

תקווה חדשה לתועלת של טיפול במעכבי ACE ו-ARB בחולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור (מתוך כנס Heart Failure Congress)

מחקר תצפיתי חדש, שהוצג במהלך כנס ה-Heart Failure Congress מטעם ה-European Society of Cardiology Heart Failure Association, מצא כי חסמי ציר רנין-אנגיוטנסין הביאו לשיפור מובהק סטטיסטית בשיעורי ההישרדות של חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור.

הממצאים עולים בניגוד לתוצאות של לפחות שלושה מחקרים אקראיים מג’וריים, שניפצו כולם את התקוות הגבוהות לתועלת של תרופות אלו. אך החוקרים במחקר העוקבה טוענים כי ישנן מגבלות חשובות למחקרים אלו, שבחנו את מעכבי ACE ו-ARB, והצביעו על סימנים לפיהם תתכן תועלת אפשרית בטיפול בתרופות אלו בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור.

החוקרים התמקדו בלמעלה מ-3,000 זוגות תואמים של חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור ממאגר Swedish Heart Failure Registry, והדגימו ירידה של 9% בשיעורי התמותה מכל-סיבה עם טיפול במעכבי ACE או ARB (p=0.008).

הזוגות התואמים כללו למעלה מ-16,000 חולים עם מקטע פליטה של 40% ומעלה, שהיו חלק ממדגם כולל של למעלה מ-64,000 חולים עם אי-ספיקת לב. הם כללו 12,543 חולים שנטלו תרופות המעכבות את ציר רנין-אנגיוטנסין ו-3673 שלא נטלו תכשירים אלו.

החוקרים מאמינים כי אוכלוסיית המחקר משקפת את המתרחש בפועל, שכן היא מכסה כמעט את כל בתי החולים במדינה . יחס הסיכויים הלא-מתוקן להשפעה של עיכוב ציר רנין-אנגיוטנסין על שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר שנה אחת במדגם כולו עמד על 0.48 (p<0.001).

ההתאמה בין הזוגות התבססה על התאמה של 42 משתנים, כולל משתנים קליניים, המודינאמיים וסוציו-אקונומיים. לאחר תקנון באופן זה, יחס הסיכויים לאותו יעד סיום נותר משמעותי ועמד על 0.91 (p=0.008). זאת בהשוואה ליחס סיכויים מתוקן של 0.86 להשפעת Candesartan על תמותה קרדיווסקולארית או אשפוזים עקב אי-ספיקת לב במחקר CHARM-Preserved; 0.92 להשפעת Perindopril על תמותה או אשפוזים עקב אי-ספיקת לב ב-PEP-CHF; ו-0.95 להשפעת Irbesartan על תמותה או אשפוזים קרדיווסקולאריים במחקר I-PRESERVE.

חוקרים ממחקר I-PRESERVE הטילו ביקורת על המחקר השבדי והגנו על תוצאות שלושת המחקרים האקראיים הקודמים וטענו כי הם מוטרדים בעיקר מההגדרה של אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור במחקר הנוכחי. להערכתם, במעט מאוד חולים עם אי-ספיקת לב מקטע פליטה של 40% הוא תקין. באופן כללי, מחקרים שנערכו כללו ערכי סף של 45% או 50%, ואלו הערכים שהם סבורים כי נחשבים לתפקוד שמור של הלב.

Heart Failure Congress 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה