קרדיולוגיה

הערך הפרוגנוסטי של היקף מתניים וירכיים להערכת הסיכון למחלות לב (International Journal of Epidemiology )

ע”פ מחקר חדש מה-International Journal of Epidemiology האפקט של השמנה מרכזית על תמותה נמצא בתת הערכה משמעותית מאוד.

המחברים מסבירים כי היקפי מתניים גבוהים והיקפי ירך נמוכים קשורים עם סיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולרית (CVD), למרות הקשר הישיר שביניהם. האפקט האמיתי של שומן ויסרלי עלול להיות לכן מוערך בחסר כאשר לא לוקחים בחשבון את היקף הירכיים. הנחת היסוד של החוקרים הייתה שהוספת נתוני הקפי מתניים וירכיים לגורמי הסיכון המסורתיים תשיג שיפור ביכולת החיזוי של CVD .

החוקרים ניתחו נתוני תמותה מדרום אסיה ומאוריטניה באפריקה (כ-8,000) שהתרחשו במהלך 15 שנות מעקב. במודל שכלל 1,241 משתנים שנעשה בהם שימוש לחישוב הערכת הסיכון ל-CVD (מודל מסוג פרמיניגהם), הקשר בין היקף מתניים ותמותה נבחן לפני ואחרי התאמות להיקף ירכיים.  המודל לקח כעת בחשבון את הנתונים של המשתתפים שהיו בסיכון לתמותה של מעל 25% ומתחת ל-20% והוספת הקפי המתניים והירכיים לניתוח.

נמצא שהיקף מתניים היה קשור באופן חזק לתמותה רק לאחר שנעשתה התאמה להקפי הירכיים, ולהיפך.

הוספת נתוני הקפי המתניים והירכיים למודל פרמינגהם להערכת הסיכון ה-10 שנתי לתמותה מ-CVD של מעל 25% נמצא עבור 23.7% מאלה שנפטרו ו-15.7% מאלה שנבדקו. מתוך המטופלים שנמצאו במודל כי  שיעור הסיכון לתמותה אצלם נמוך מ-20% , נפטרו בפועל 4.5% ו-14.8% מאלו שנבדקו.

על בסיס ניתוח זה מגיעים החוקרים למסקנה כי השפעת ההשמנה המרכזית על הסיכון לתמותה נמצאת בחסר משמעותי כאשר לא נעשית התאמה להיקף הירכיים. הוספת נתוני הקפי מתניים וירכיים למודל מסוג פרמינגהם לצורך הערכת תמותה על רקע CVD משפרת באופן ניכר את יכולת החיזוי.  

לכן שני נתונים אלו לדעתם צריכים להכלל בהערכת גורמי הסיכון ל-CVD וחישוב הסיכון הצפוי.

International Journal of Epidemiology. 2012;41(2):484-494

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה