קרדיולוגיה

ההשפעה של חרדה על הערכת גברים ונשים עם תסמיני מחלת לב כלילית (מתוך הכנס השנתי ה-32 מטעם ה-Anxiety Disorders Association of America)

למרות שהרופאים המטפלים מקפידים על תשומת לב דומה לגברים ונשים הפונים עם תסמינים טיפוסיים של מחלת לב כלילית, בנוכחות תסמיני חרדה ודחק ישנם הבדלים משמעותיים בין המינים, כך עולה מתוצאות מחקר שפורסמו בכנס השנתי ה-32 מטעם ה-Anxiety Disorders Association of America.

תסמיני דחק בנשים עשויים לפגוע בהערכה של מחלות לב, כאשר רופאים רבים אינם משלימים את הבירור לשלילת מחלת לב בנשים אלו, אעפ”י שיש לעשות כן.

מדגם המחקר כלל 230 רופאים ראשוניים (54%) נשים בסקר שנשלח בדואר רגיל או אלקטרוני. לרופאים נמסר כי מטרת הסקר היא להעריך את הזיכרון והיזכרות בתסמינים. הוצגו בפניהם ארבעה תיאורי מקרים של אישה או גבר שפנה עם תסמיני מחלת לב כלילית בלבד, או בשילוב עם גורם דחק או חרדה.

הנשים היו בגילאי 57 שנים והגברים היו בגילאי 48 שנים, כך שהיו בסיכון דומה למחלת לב כלילית. התסמינים הלבביים הוצגו כתיאור קלאסי של מחלת לב כלילית.

כל המקרים כללו תסמינים קלאסיים של מחלת לב כלילית, כולל לחץ בחזה, כאב בחזה, קוצר נשימה במאמץ, עייפות , כמו גם גורמי סיכון סטנדרטיים למחלת לב כלילית, כולל עודף משקל, יתר לחץ דם, עישון ואורח חיים סדנטרי.

מחצית מסיפורי המקרים כללו מידע שהצביע על גורם דחק בחייו של המטופל, דוגמת לחץ בעבודה או קשיים כלכליים ותסמיני חרדה, דוגמת קשיי שינה.

לאחר קריאת סיפור המקרה, לכל רופא הוצע מבחן זיכרון שתמך בסיפור הכיסוי ולאחריו 30 הצהרות עימן היה עליו לדרג את דרגת ההסכמה עם ההצהרה, בין 0 (אינו מסכים לחלוטין) ועד 10 (מסכים מאוד). ההצהרות נגעו לניהול החולה, כולל צורך בבדיקות נוספות, ושיקולים הנוגעים לתרופות למחלות לב או נוגדי-חרדה.

מהממצאים עולה כי כאשר הוצגו תסמיני מחלת לב כלילית בלבד, שיעור דומה של רופאים שקלו מתן תרופות לטיפול במחלות לב בנשים ובגברים (64% לעומת 66%). עם זאת, כאשר הוספו לסיפור הקליני גם תסמינים של דחק וחרדה, נרשמה צניחה ברמת החשד של הרופאים במחלת לב כלילית בנשים. באותם מקרים, רק 14% מהרופאים שקלו טיפול בתרופות למחלות לב בנשים, זאת בהשוואה ל-48% במקרה ומדובר היה בגבר (p<0.001).

בהקשר של חרדה, תוארה הטיה בין המינים בשיקול למתן נוגדי-חרדה. החוקרים מצאו כי בגברים, רופאים מאמינים כי תתכן הופעה משולבת של מחלות לב וחרדה ונתנו לחולים טיפול בתרופות לטיפול במחלות לב ונוגדי-חרדה. עם זאת, לנשים ניתן טיפול בנוגדי-חרדה בלבד.

מאחר והוצגו תסמינים קלאסיים למחלת לב כלילית, הסבירות כי מדובר במחלת לב הייתה גבוהה מאוד לכן היה על הרופאים לשלול מחלת לב לפני כל דבר אחר.

לדברי החוקרים, ההטיה אינה סבירה מאחר שבנשים שכיחות חרדה גבוהה פי שבע, וההתייצגות של מחלת לב כלילית וחרדה עשויות להיות דומות.

לאור השכיחות הגבוהה של הפרעות חרדה, ניתן להבין מדוע הרופאים העניקו משקל רב יותר לחרדה בנשים. הבעיה היא שישנם מחקרים רבים נוספים מהם עולה כי לעיתים קרובות נשים אינן מקבלות טיפול מספק למחלות לב ועד לבדיקת הנשים הן כבר פיתחו מחלה מתקדמת עם פרוגנוזה גרועה.

החוקרים מוסיפים גם כי בהשוואה לגברים, שיעור גבוה יותר של נשים הולכות לעולמן כל שנה בעקבות מחלות לב, ולכן חשוב מאוד שרופאים יבינו את ההבדלים בין המינים בהופעת התסמינים, ולא יזניחו תסמינים לבביים.

מתוך הכנס השנתי ה-32 מטעם ה-Anxiety Disorders Association of America

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה