קרדיולוגיה

התועלת של אגוניסטים לקולטן GLP-1 ומעכבי DPP-4 כתוספת למטפורמין בטיפול בסוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

מסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism עולה כי הוספת טיפול מבוסס-אינקרטינים (מעכבי DPP-4 או אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1), כתוספת לטיפול במטפורמין בחולי סוכרת מסוג 2, הביא לשיפור רמות הסוכר בדם וירידה בערכי HbA1c.

במהלך השנים האחרונות, נכנסו לשוק הטיפול התרופתי בחולי סוכרת מסוג 2 שתי גישות טיפול מבוסס-אינקרטינים (אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ומעכבי DPP-4). ההתוויה העיקרית לטיפולים אלו הינה כתוספת לטיפול קיים במטפורמין בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואיזון בלתי-מספק של רמות הסוכר תחת טיפול במטפורמין בלבד.

במסגרת הסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים להעריך את השיפור באיזון רמות הסוכר בדם והשינוי במשקל הגוף, כמו גם תופעות לוואי, במחקרים השוואתיים להערכת טיפול מבוסס-אינקרטינים כתוספת לטיפול במטפורמין. המחקרים שנכללו הוגבלו לאלו שנמשכו 16-30 שבועות.

סה”כ זוהו 27 קבוצות מחקר ב-21 מחקרים, שענו על הקריטריונים להערכת טיפול מבוסס-אינקרטינים כתוספת למטפורמין במינונים המומלצים לטיפול בחולי סוכרת מסוג 2, במשך 16-30 שבועות; שבעה מהמחקרים הללו כללו אגוניסט קצר-טווח לקולטן ל-GLP-1 (Exenatide    (ביאטה) פעמיים ביום), שבעה התבססו על טיפול באגוניסט לקולטן ל-GLP-1 בעל השפעה ממושכת יותר (Liraglutide (ויקטוזה) או Exenatide LAR), כאשר 14 מחקרים התמקדו במעכבי DPP-4.

בכל המחקרים, טיפול מבוסס-אינקרטינים הביא לירידה בריכוזי HbA1c. הירידה בריכוז HbA1c הייתה גדולה יותר משמעותית בקבוצות המחקר עם טיפול באגוניסט ארוך-טווח לקולטן ל-GLP-1, בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות (p<0.001 בשני המקרים), אך לא זוהה הבדל בין טיפול ב-Exenatide פעמיים ביום ובין מעכבי DPP-4.

לאורך כל קבוצות המחקר, זוהתה קורלציה ליניארית שלילית בין ערכי HbA1c הבסיסיים ובין השינוי בריכוז HbA1c (p<0.001). רמות סוכר בצום ירדו גם הן בהיקף גדול יותר משמעותית בקבוצות המחקר שטופלו ב-Liraglutide או Exenatide LAR, בהשוואה למטופלים ב-Exenatide פעמיים ביום, או במעכבי DPP-4 (p<0.001 בשני המקרים).

יתרה מזאת, משקל הגוף ירד באופן דומה בשתי הקבוצות עם טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ולא השתנה באופן משמעותי בקבוצות החולים שטופלו במעכבי DPP-4.

לא התקבלו דיווחים עקביים אודות רמות השומנים בדם, לחץ הדם וקצב הלב , ולכן לא ניתן להסיק מסקנות בנושא. תופעות לוואי היו נדירות, למעט היארעות מוגברת של בחילות והקאות במטופלים באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1.

לסיכום, טיפול מבוסס-אינקרטינים הביא לשיפור בערכי הסוכר בדם כאשר ניתן כתוספת לטיפול במטפורמין בחולים עם סוכרת מסוג 2, ובמסגרת מחקרים במשך 16-40 שבועות נרשמה ירידה בולטת יותר בערכי HbA1c עם טיפול באגוניסטים ארוכי-טווח לקולטן ל-GLP-1 (Liraglutide ו-Exenatide LAR) בהשוואה לטיפול ב-Exenatide פעמיים ביום ומעכבי DPP-4, אעפ”י שהיקף ההשפעה תלויה בערכים הבסיסיים. שתי הגישות מלווה בסיכון נמוך מאוד לתופעות לוואי, כולל היפוגליקמיה. לסיכום, מתן אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הביא גם לירידה במשקל הגוף (בעוד שלמעכבי DPP-4 הייתה השפעה ניטראלית על משקל הגוף), אך הטיפול לווה גם בהיארעות מוגברת של תופעות לוואי במערכת העיכול ונטייה להעלאת קצב הלב.

Diabetes, Obesity and Metabolism

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה