קרדיולוגיה

טיפול בחסמי ביתא בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואי-ספיקת לב סיסטולית אינו פוגע באיזון רמות הסוכר בדם (Cardiovasc Diabetol.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת  Cardiovascular Diabetology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי מתן טיפול בחסמי ביתא אינו פוגע באיזון רמות הסוכר בדם, בפרופיל השומנים או במצב אלבומינוריה בחולים עם אי-ספיקת לב סיסטולית וסוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התועלת הפרוגנוסטית של חסמי ביתא בחולים עם אי-ספיקת לב סיסטולית ידועה, אך למרות זאת, בחולים עם סוכרת טיפול זה אינו ניתן באופן מספק. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את ההשפעות של חסמי ביתא על איזון רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואי-ספיקת לב סיסטולית, תוך סיווג לטיפול סלקטיבי בחסמי קולטן Beta-1 (Bisoprolol) לעומת חסמים לא-סלקטיביים (Carvedilol).

המחקר התצפיתי נערך בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואי-ספיקת לב סיסטולית שטופלו ביחידות לטיפול באי-ספיקת לב בבתי חולים באוסטרליה. היעד העיקרי היה איזון רמות הסוכר בדם כפי שנקבע על-פי מדידת רמות HbA1c בתחילת המחקר ועם המינון המקסימאלי של חסמי ביתא. יעדי סיום משניים כללו מיקרואלבומינוריה, שינויים בפרופיל השומנים בדם והערכת eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate).

125 חולים לקחו חלק במחקר, עם התאמה טובה בין שתי הקבוצות במין, מדד NYHA ומתן טיפולים המופיעים בקווים המנחים לטיפול באי-ספיקת לב וסוכרת. משך הטיפול הממוצע עמד על 1.9 שנים עם Carvedilol ו-1.4 שנים עם Bisoprolol. בקבוצת המטופלים ב-Carvedilol נרשמה ירידה בערכי HbA1c (מ-7.8 ל-7.3, p=0.02), בעוד שבקבוצת המטופלים ב-Bisoprolol לא חל שינוי בערכי HbA1c (מ-7.0 ל-6.9, p=0.92).

לא תוארו הבדלים מובהקים בשינוי בערכי HbA1c מתחילת המחקר ועד למינון המקסימאלי של חסמי ביתא בקבוצת Carvedilol בהשוואה לקבוצת Bisoprolol. החוקרים מציינים הידרדרות דומה בערכי eGFR, אך לא תוארו שינויים בפרופיל השומנים או במיקרואלבומינוריה בשתי הקבוצות.

החוקרים כותבים כי טיפול ב-Carvedilol הביא לשיפור ערכי הסוכר בדם בחולים עם אי-ספיקת לב סיסטולית וסוכרת מסוג 2, כאשר שיפור זה לא היה עדיף משמעותית על השיפור עם טיפול ב-Bisoprolol.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קובעים כי אין למנוע טיפול בחסמי ביתא בחולים עם אי-ספיקת לב סיסטולית וסוכרת מסוג 2.

Cardiovasc Diabetol. 2012;11(14)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה