קרדיולוגיה

האם שילוב של ARB/CCB במינון בינוני יעיל יותר מ-ARB במינון מקסימלי בהורדת לחץ דם ? (Vasc Health Risk Manag )

ע”פ מחקר חדש מה-Vasc Health Risk Manag טיפול המשלב חוסם תעלות סידן (CCB) עם חוסם הרצפטור לאנגיוטנסין (ARB) , תרופת האקספורג’ המכילה שילוב של valsartan/amlodipine , במינון בינוני בתוספת משתן, יעילה יותר בהפחתת לחץ דם מטיפול ב-ARB (במחקר נעשה שימוש ב-Losartan ) במינון מקסימלי ובתוספת משתן.

החוקרים מסבירים ברקע למאמר כי טיפול בקו שני ביל”ד דורש לעיתים קרובות שילוב של מס’ תרופות. להערכתם, ניטור אמבולטורי של לחץ דם (ABPM) הוא אמצעי יעיל להערכת טיפולים תרופתיים משולבים נגד יל”ד.  

מטרת החוקרים הייתה להשוות בין מתן מינון בינוני של ARB עם CCB ביחד עם משתן לבין טיפול במינון מקסימלי של ARB עם משתן באמצעות ניטור של 24 שעות של לחץ דם, ופרמטרים נוספים של לחץ דם אמבולטורי.

החוקרים ביצעו מחקר רנדומלי שבו קבוצה אחת קיבלה את האקספורג’ בעוד שהשנייה קיבלה לוסרטן. המחקר היה בשתי קבוצות מקבילות של מטופלים במסגרת טיפול קו שני, בפרוטוקול כפול סמיות.

הקבוצה שקיבלה אקספורג’ קיבלה טיפול התחלתי במינונים של 160/5 מ”ג של valsartan/amlodipine ליום (בקבוצה זו היו 48 מטופלים) והקבוצה השנייה קיבלה losartan במינון של 100 מ”ג ליום (בקבוצה זו נכללו 36 מטופלים).

בשבוע השלישי למחקר קיבלו המטופלים בשתי הקבוצות תוספת של משתן hydrochlorothiazide במינון 25 מ”ג ליום.

לחץ הדם האמבולטורי (ABP) נמדד בתחילת המחקר, ולאחר 6 שבועות. בנוסף בוצע הולטר 24 שעות , הולטר לילה (מ-10 בערב עד 6 בבוקר) ויום (מ-6 בבוקר עד 10 בערב). נעשתה גם מדידה של שיעור הקריאות מעל 140/90 מ”מ כספית.

84 המשתתפים במחקר בשתי הקבוצות עברו ABPM בתחילת המחקר ולאחר שבוע 6 . הירידה בלחץ הדם הסיסטולי/דיאסטולי האמבולטורי הייתה גדולה יותר בקבוצת האקספורג’ מאשר בקבוצת הלוסרטן, כשממוצע ה-ABP ירד בקבוצת האקספורג’ ב-22/13.3 מ”מ כספית לעומת ירידה מקבילה של 17.4/8.1 מ”מ כספית בקבוצת הלוסרטן.

כך גם ב-ABP של הלילה שבו הירידה בקבוצת האקספורג’ הייתה 22.2/13.3 מ”מ כספית לעומת 16.2/7.4 מ”מ כספית בקבוצת הביקורת, וגם במשך היום (ירידה בקבוצת האקספורג’ ב-21.9/13.0 לעומת  18.1/8.6 מ”מ כספית בקבוצת הביקורת).

הירידה ב-ABP ב-4 השעות האחרונות של מתן המינון האחרון הייתה גם גדולה יותר בקבוצת האקספורג’ עם ירידה של  21.5/13.5 מ”מ כספית בהשוואה לירידה של 17.0/7.7 מ”מ כספית בקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים שתחילת טיפול במינון בינוני של שילוב של ARB/CCB ביחד עם משתן היא אפקטיבית יותר בהורדת לחץ דם אמבולטורי בלילה וביום, וכן בהורדת עומס ABP (שיעור הקריאות מעל 140/90 מ”מ כספית) מאשר טיפול ב-ARB במינון מקסימלי ביחד עם משתן.

Vasc Health Risk Manag. 2011;7:701-8. Epub 2011 Nov 24

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה