קרדיולוגיה

הסיכון להפרעות קצב נותר מוגבר גם לאחר שיפור מקטע הפליטה של חדר שמאל (מתוך הכנס המדעי מטעם ה-American College of Cardiology)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס המדעי מטעם ה-American College of Cardiology עולה כי בחולים המיועדים להחלפה אלקטיבית של ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator) שהושתל כאשר מקטע הפליטה של חדר שמאל היה נמוך מ-35%, הסיכון להפרעות קצב חדריות מסוכנות נותר מוגבר גם אם מקטע הפליטה השתפר מאז אל מעל 35%.

חולים בהם בוצעה השתלת ICD במסגרת מניעה שניונית, או אלו שכבר זכו לטיפול הולם מההתקן מוגדרים בסיכון עתידי בכל מקרה. עם זאת, מה באשר לחולים עם השתלת ICD במסגרת מניעה ראשונית שמעולם לא קיבלו מכת חשמל או קיצוב נגד-טכיקרדיה וכעת חל שיפור במקטע הפליטה שלהם אל מעבר לסף של 35%? ההנחיות הנוכחיות אינן מתייחסות לסוגיה זו, וממצאי המחקר עולה כי ההתקן עדיין עשוי לספק הגנה.

קבוצת חוקרים נוספת דיווחה על תוצאות דומות. מדגם של 111 חולים היו במעקב שכלל בדיקות אקו-לב ופיתחו דום-לב; 31 מהם היו עם מקטע פליטה של מתחת ל-35%, כאשר ב-11 חולים חל שיפור אל מעבר ל-35% – כולל ארבעה בהם מקטע הפליטה של חדר שמאל עלה אל מעבר ל-55% – במהלך תקופה ממוצעת של שנתיים.

בסדרה הנוכחית, מבין 121 חולים בהם בוצעה החלפת ICD משנת 2006 עד 2010 לא כולל חולים בהם הושתל CRT (Cardiac Resynchronization Therapy) מקטע הפליטה של חדר שמאל השתפר אל מעבר ל-35% בכרבע מהחולים. ובמרבית המקרים הללו, לא מדובר היה בעליה מעט מעבר לרמת הסף. באותם 32 חולים, ממוצע מקטע הפליטה של חדר שמאלי עלה מ-32% בעת השתלת ה-ICD ל-51% בעת החלפתו (באלו בהם לא חל שיפור במקטע הפליטה, הממוצע נותר סביב 36%).

עם זאת, 13 מבין 32 החולים נהנו מהחלפת ההתקן; ובשלושה מבין אותם 13 חולים, מדובר היה בטיפול הראשון שהביא להטבה במצבם.

הממצאים כללו נתונים אודות כל החולים, אלו בהם ההשתלה בוצעה במסגרת מניעה ראשונית או שניונית ואלו עם מחלת לב איסכמית או לא-איסכמית. באלו בהם חל שיפור במקטע הפליטה של חדר שמאל נרשמה שכיחות גבוהה יותר של קרדיומיופתיה לא-איסכמית, בהשוואה לאלו בהם לא חל שיפור במקטע הפליטה (36% לעומת 19%, p=0.037).

במהלך מעקב ממוצע של 6.2 שנים, ההיארעות של מכות חשמל ע”י ICD וההיארעות המשולבת של כל טיפול של ההתקן (מכת חשמל או קיצוב נגד-טכיקרדיה) הייתה דומה בקרב אלו עם שיפור ואלו ללא שיפור במקטע הפליטה של חדר שמאל.

החוקרים מבינים כי מדובר במדגם קטן של חולים וכי זוהי מגבלה משמעותית של המחקר, עם זאת, מדובר בממצאים חדשים התומכים בביצוע מחקרים נוספים בנושא.

American College of Cardiology 2012 Scientific Sessions

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה