הסיכון הכרוך בהפסקת טיפול הורמונאלי חליפי בעקבות אוטם לבבי (BMJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת British Medical Journal דווח על תוצאות מחקר עוקבה שבחן את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים בנשים שהפסיקו נטילת טיפול הורמונאלי חליפי לאחר אוטם לבבי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאסטרוגן השפעות חיוביות על תפקוד האנדותל, כמו גם על מנגנוני ההמוסטאזיס והתהליכים הדלקתיים. עם זאת, נראה כי השפעות אלו שונות עם הסוגים השונים של טיפול הורמונאלי חליפי ונעלמים במהירות לאחר הפסקת הטיפול. ההנחיות ממליצות על הפסקת טיפול הורמונאלי חליפי בנשים שאובחנו עם מחלת עורקים כלילית, אך יש מעט עדויות באשר למאזן עלות-תועלת של גישה זו. לדברי החוקרים, התקופה שלאחר אוטם לבבי הינה תקופה פגיעה וייתכן כי הפסקת טיפול הורמונאלי חליפי עלולה להגדיל את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בתקופה זו.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתוני מאגר חולים מדנמרק וזיהו את כל הנשים בגילאי 40 ומעלה בינואר 2007, ששוחררו עם אבחנה של אוטם לבבי בתקופה שבין 1997-2008, ושרדו 30 ימים לאחר האוטם הלבבי (33,534 נשים). החוקרים סיווגו את השימוש בטיפול הורמונאלי חליפי לארבע קטגוריות: אסטרוגן בלבד, שילוב אסטרוגן ופרוגסטרון, אסטרוגן נרתיקי בלבד וטיפול הורמונאלי חליפי אחר. בקרב 33,534 הנשים, 9.9% (3,322) נטלו טיפול הורמונאלי חליפי בעת האוטם הלבבי ונשים אלו היוו את קבוצת המחקר.

יעדי הסיום העיקריים של המחקר היו אוטם לבבי, תמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל סיבה 30-360 ימים לאחר השחרור מבית החולים. מספר האירועים של אוטם לבבי חוזר במהלך המעקב עמד על 282 (8.5%), מספר מקרי התמותה מכל-סיבה עמד על 357 (10.7%) ומספר מקרי התמותה מסיבות קרדיווסקולאריות היה 218 (6.6%). החוקרים מדווחים כי לא נמצא קשר בין הפסקת טיפול הורמונאלי חליפי בשנה הראשונה לאחר אוטם לבבי ובין עליה בסיכון לאוטם חוזר, תמותה קרדיווסקולארית או תמותה מכל סיבה, בהשוואה להמשך הטיפול. מספר ניתוחים סטטיסטיים בחנו סוגים שונים של טיפולים הורמונאליים חליפיים.

החוקרים כותבים כי הם לא הצליחו להדגים ירידה או עליה בסיכון לאוטם לבבי חוזר במהלך השנה הראשונה שלאחר הפסקת טיפול הורמונאלי חליפי בעקבות אוטם לבבי. עם זאת, רווח בר-סמך של 95% אינו מאפשר לשלול תועלת מתונה או עליה בסיכון.

BMJ 2012;344:e1802

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה