האם יש תועלת למתן וויטמין E בטיפול באי-ספיקת לב? (Circulation)

מניתוח חדש של נתוני מחקר Women’s Health Study עולה כי מתן תוספי וויטמין E לנשים בריאות אינו מביא להפחתת או העלאת הסיכון לאי-ספיקת לב, כפי שעלה ממספר מחקרים קודמים. הוספת וויטמין E הפחיתה את הסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור, אך תוצאות אלו דורשות מחקרים גדולים יותר בנושא.

החוקרים מדגישים כי יש להתייחס לממצאים בזהירות, מאחר שמדובר בניתוח לפי תתי-קבוצות, שהתבסס על מספר קטן של מקרי אי-ספיקת לב, עם זאת, אין ספק כי הדבר מצדיק עריכת מחקרים נוספים בנושא לדבריהם, אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור, בה מדובר בהפרעה בתפקוד הדיאסטולי או הפרעה ברלקסציה, מהווה כמחצית מכלל המקרים של אי-ספיקת לב.

בניתוח הנוכחי נכללו קרוב ל-40,000 נשים בריאות, בגילאי 45 ומעלה, ובמהלכו ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של מתן וויטמין E במינון 600 IU, פעם ביומיים, במסגרת מניעה ראשונית. במהלך חציון של 10.2 שנים, תועדו 220 אירועים חדשים של אי-ספיקת לב, כולל 106 בחולים שחולקו באקראי לטיפול בוויטמין E ו-114 חולים שחולקו לטיפול בפלסבו. מניתוח רב-משתנים עלה כי אין קשר בין תוספת וויטמין E ובין אי-ספיקת לב (p=0.59). נמצא קשר בין מתן וויטמין E והפחתה של 41% בסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה תקין (p=0.02).

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים הציעו כי עקה חמצונית משחקת תפקיד מסוים בהפרעה דיאסטולית וכי תוספי נוגדי-חמצון, דוגמת וויטמין E, עשויים לשפר את התפקוד הדיאסטולי. עם זאת, לאור העדר התועלת של וויטמין E על תוצאות אי-ספיקת לב במסגרת מניעה ראשונית, הם קובעים כי יש להתמקד באמצעים אחרים שהוכחו להפחתת הסיכון לאי-ספיקת לב, כולל איזון הדוק של לחץ הדם ומניעה ראשונית של מחלת לב כלילית.

בשלב זה, מסך העדויות בנושא עולה כי אין תמיכה למתן תוספי ויטמין E להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה