קרדיולוגיה

המלצה להגדרה מחדש של ערכי הסף של טרופונין להגדרת אוטם לבבי סביב פרוצדורות (Arch Intern Med)

מנתונים חדשים אודות קרוב ל-5,000 נבדקים לאחר הכנסה אלקטיבית של תומכנים לעורקים הכליליים עולה כי ערכי הסף המומלצים כיום לערכי טרופונין להגדרת אוטם לבבי סביב פרוצדורות רגישים מדי ומאבחנים כרבע מהנבדקים עם אוטם זה.

החוקרים התבססו על ההגדרות המומלצות לאוטם לבבי בתר-פרוצדורות כלומר, מדידת ערכי טרופונין ו-CK-MB (Creatinine Kinase-MB) של למעלה מפי שלוש מאחוזון 99 של הגבול העליון של הנורמה ומצאו כי רק 7% מהחולים אובחנו עם אוטם לבבי סביב הפרוצדורה על-סמך קריטריוני CK-MB, בהשוואה ל-24.3% עם השימוש ברמות טרופונין.

במסגרת המחקר החוקרים בחנו את ההשפעה של הגדרת אוטם לבבי בתר-פרוצדורה על-פי ערכי טרופונין, בהשוואה להגדרה המבוססת על הפרקציה של CK-MB, להערכת שכיחות האירועים וניבוי שיעורי התמותה לאחר שנה אחת בקרב 4,930 חולים רשומים במאגר EVENT (Evaluation of Drug Eluting Stents and Ischemic Events).

אוטם לבבי תואר ב-7.2% מהחולים לפי קריטריוני CK-MB וב-24.3% מהחולים לפי קריטריוני טרופונין. נמצא קשר הן עם ערכי CK-MB (יחס סיכון של 1.38) והן עם ערכי טרופונין (יחס סיכון של 1.35) ובין תמותה לאחר שנה אחת.

עם זאת, ההשפעה על התמותה של עליה של למעלה מפי שלוש הייתה משמעותית יותר עם CK-MB (יחס סיכון מתוקן של 2.5) בהשוואה לטרופונין (יחס סיכון מתוקן של 1.7).

החוקרים כותבים כי עלה חשש כי טרופונין הינה בדיקה רגישה מדי לאבחנת אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי וכי הממצאים הנוכחיים מאששים זאת. לממצאים הללו השלכות על הגדרת יעדי הסיום של מחקרים קליניים ועל הטיפול הקליני בחולים.

הממצאים העיקריים של המחקר נוגעים לכך שעם שילוב של בדיקות CK-MB וטרופונין לאבחנה של אוטם לבבי סביב פרוצדורות, מאבחנים אירועים שונים מאוד במידה ומתבססים על אותם ערכי סף של מעל פי שלוש מעל הגבול העליון של הנורמה, כפי שמוגדר כיום לפי ה-ESC/ACCF/AHA/WHF, והמומחים ממליצים לבחור באחד מאלו.

הם לא קבעו כי מדד אחד היה עדיף על אחר, אלא פשוט כי המדדים כה שונים כך שנדרש שינוי בערכי הסף. להערכתם, יש להמליץ על ביצוע בדיקות טרופונין בלבד ולזנוח את בדיקות CK-MB, או לקבוע ערכי סף שונים לשניים.

החוקרים מציעים לבחור בטרופונין כסמן המועדף, מאחר שהוא ספציפי ורגיש יותר, אך מדגישים כי יש להחליט מהו סוג האירועים אותו רוצים לזהות לאחר PCI. ערך סף של למעלה מפי שלוש מעל הגבול העליון של הנורמה של ערכי טרופונין אינו מבחין בין המצבים. כאשר הם התבססו על הגדרה חלופית של ערכי טרופונין של מעל פי 20 מעל הגבול העליון של הנורמה לאבחנת אוטם לבבי סביב הפרוצדורה, השכיחות הייתה דומה מאוד לזו שתוארה עם הגדרה רמות CK-MB של מעל פי שלוש מעל הגבול העליון של הנורמה (7%). לפיכך, הם מציעים לבחור כערך סף שיא רמת טרופונין של מעל פי 20 מעל הגבול העליון של הנורמה.

Arch Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה