החשיבות הפרוגנוסטית של רמות אלדוסטרון בחולים עם מחלת לב כלילית (European Heart Journal)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal עולה כי בחולים עם מחלת עורקים כלילית, אך ללא אי-ספיקת לב או אוטם לבבי חד, קיים קשר מובהק בין רמות אלדוסטרון ובין תמותה והיארעות אירועים איסכמיים חדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה מצאו קשר בין רמות אלדוסטרון בחולים עם אי-ספיקת לב ואוטם לבבי חד ובין שיעורי התמותה בטווח הארוך, אך חשיבות רמות אלדוסטרון בחולים עם מחלת לב כלילית ללא אי-ספיקת לב או אוטם לבבי חד, אינם ברורים. בנוסף, לא הוצע מנגנון ברור להבנת הקשר הנ”ל.  במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין רמות אלדוסטרון ובין הסיכון לתמותה ואירועים איסכמיים לבביים בחולים עם מחלת לב כלילית עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל וללא אוטם לבבי חד.

מדגם המחקר כלל 799 חולים עם מחלת עורקים כלילית, שהופנו לאנגיופלסטיה כלילית אלקטיבית. החוקרים בחנו את הרמות לפני הפרוצדורה של אלדוסטרון (חציון של 25 פיקוגרם למ”ל), BNP (Brain Natriuretic Peptide, חציון של 35 פיקוגרם למ”ל), רמות hsC-Reactive Protein (חציון של 4.17 מ”ג לליטר) ומקטע הפליטה של חדר שמאל (ממוצע של 58%).

חולים עם אוטם לבבי חד או תסמונת כלילית חדה שנדרשו לרה-וסקולריזציה דחופה לא נכללו במחקר. תוצא הסיום העיקרי, תמותה קרדיווסקולארית, תואר ב-41 חולים במהלך חציון מעקב של 14.9 חודשים. יעדי סיום משניים שיעורי התמותה הכוללים, אירועים איסכמיים חדים (אוטם לבבי חד או שבץ איסכמי), ומדד משולב של תמותה ואירועים איסכמיים חדים תוארו ב-52, 54 ו-94 חולים, בהתאמה.

החוקרים מצאו קשר בין רמות אלדוסטרון בדם ובין מדד מסת הגוף, יתר לחץ דם ומדד NYHA וקשר הפוך עם הגיל, פינוי קריאטינין ונטילת טיפול בחסמי ביתא. מניתוח סטטיסטי עלה קשר בלתי-תלוי בין רמות אלדוסטרון ובין תמותה קרדיווסקולארית (p=0.001), שיעורי התמותה הכוללים (p=0.001), אירועים איסכמיים חדים (p=0.01) ומדד משולב של תמותה ואירועים איסכמיים חדים (p=0.004).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי בחולים עם מחלת לב כלילית אך ללא אי-ספיקת לב או אוטם לבבי חד,רמות אלדוסטרון קשורות באופן ברור ובלתי-תלוי עם שיעורי התמותה והופעת אירועים איסכמיים.

European Heart Journal. 2012;33(2):191-202

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה