קרדיולוגיה

האם הטיפול ב-dabigatran בהשוואה ל-warfarin הוא יעיל מבחינת עלות/תועלת במטופלים עם היסטוריה של שבץ ? (Stroke)

ע”פ מאמר שפורסם החודש ב-Stroke , הטיפול ב-dabigatran (פרדקסה) למניעת שבץ במטופלים עם פירפור פרוזדורים עם רקע של שבץ או שבץ חולף (TIA ) בעבר, משיג יחס עלות/תועלת אטרקטיבי ומקובל, בהשוואה לטיפול ב-warfarin (קומדין). 

המחברים מציינים ברקע שהעלות/תועלת של פרדקסה בהשוואה לקומדין בקרב מטופלים אלה (עם פירפור פרוזדורים והיסטוריה של שבץ או TIA) טרם נבחנה באופן ישיר. 

החוקרים בנו מודל מרקוב תוך שימוש בנתוני מחקר ה-RE-LY , ומחקרים נוספים שבחנו את קומדין בטיפול מונע בסובלים מפירפור פרוזדורים, ומחירי התרופות הרשמיים. 

נעשתה השוואה של העלות ותוחלת החיים מתואמת איכות חיים (QALY) בטיפול באמצעות פרדקסה 150 מ”ג פעמיים ביום, בהשוואה לטיפול בקומדין המכוון להשיג INR של 2-3. קהל היעד שנבחן במודל כלל מטופלים בגיל מעל 70 עם פירפור פרוזדורים שאינו על רקע מסתמי, היסטוריה של שבץ או TIA , וללא התוויות נגד לקבלת טיפול נוגד קרישה.

במודל הבסיסי שהורץ נמצא שהטיפול בפרדקסה השיג 4.27 שנות תוחלת חיים מותאמת איכות חיים ( QALYs ) לעומת 3.91 תחת טיפול בקומדין, כלומר תוספת QALYs של 0.36 . תוספת העלות שנדרשה לצורך השגרת שיפור זה ב-QALYs הייתה 9,000 $ .

כלומר, יחס תוספת העלות הנדרשת לצורך השגת QALY אחד נוסף הייתה 9,000/0.36 = 25,000 $ .

מבחני רגישות שבחנו יחס זה תחת שינויים בפרמטרים שבהם נעשה שימוש במודל הראו שהתוצאה הייתה ביחס הפוך למידת השגת INR של בין 2-3 תחת טיפול בקומדין (כלומר יחס העלות/תועלת של פרדקסה היה פחות אטרקטיבי כאשר הונח ששיעור גבוה יותר של מטופלים בקומדין יימצא זמן רב יותר בטווח ה-INR הרצוי).

בניתוח הסתברותי בשיטת מונטהקרלו נמצא שיחס העלות/תועלת היה בהסתברות של 57% להמצא מתחת לרף המקובל של 50,000 $ ל-QALY , ובהסתברות של 78% להמצא מתחת ל-100,000 $ ל-QALY .

המחברים מסכמים שמתוצאות האנליזה עולה ששימוש בפרדקסה הוא טיפול עם יחס עלות/תועלת אטרקטיבי ומקובל בהשוואה לטיפול בקומדין לצורך מניעת שבץ במטופלים עם פירפור פרוזדורים והיסטוריה של שבץ או TIA . הם מציינים שלאנליזה יש מגבלות שכן היא מבוססת על מידע המגיע מניתוח תת קבוצה של מחקר רנדומלי אחד, וכן לא ניתן לעשות שימוש בתוצאות במסגרת טיפפולית שבה מצליחים להשיג באופן יוצא מן הכלל הגעה ליעדי ה-INR תוך שימוש בקומדין.

Stroke. 2012 Feb 3

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה