ההשפעה של מרחיבי כלי דם בחולי אי-ספיקת לב (J Am Coll Cardiol.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי קיימים הבדלים בעלי משמעות קלינית בין שני פנוטיפים שונים של אי-ספיקת לב אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד או אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את התגובה ההמודינאמית לטיפול במרחיבי כלי דם בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור, בהשוואה לחולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין טיפול מוכח לחולים עם מקטע פליטה שמור ובהעדר הנתונים בנושא, לעיתים קרובות ניתן טיפול במרחיבי כלי דם לחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור.

החוקרים השוו את המדדים ההמודינאמיים והתגובה החדה להרחבת כלי דם באמצעות טיפול תוך-ורידי ב-Sodium Nitroprusside בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד (174 חולים) ובחולים עם אי-ספיקת לב  ומקטע פליטה שמור (83 חולים), כפי שנקבע באמצעות צנתור לבבי.

החוקרים מדווחים כי לחץ הדם, נפח הפעימה ותפוקת הלב בתחילת המחקר היו גדולים יותר בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור, בהשוואה לחולים עם מקטע פליטה ירוד, בעוד שהלחץ בעורק הריאה ולחץ היתר הריאתי היו דומים. לחץ מילוי חדר שמאל היה מופחת באופן דומה בכל קבוצה עם Nitroprusside, אך הירידה בלחץ העורקי הסיסטמי הייתה גבוהה יותר פי 2.6 בחולים עם מקטע פליטה שמור (p<0.0001) , והשיפור בנפח הפעימה ותפוקת הלב היה נמוך בכ-60% בחולים עם מקטע פליטה שמור, בהשוואה לאלו עם מקטע פליטה ירוד (P<0.0001). למרות דמיון בלחצי מילוי מוגברים, בחולים עם מקטע פליטה שמור הסיכוי לירידה בנפח הפעימה עם Nitroprusside היה גבוה פי ארבע (p<0.001).

הלחץ הסיסטולי בעורק הריאה צנח יותר בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור, בהשוואה לחולים עם מקטע פליטה ירוד, למרות ירידה דומה בלחץ ובתנגודת הריאתית הממוצעת.

לסיכום, בהשוואה לחולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד, באלו עם מקטע פליטה שמור חלה ירידה גדולה יותר בלחץ הדם וסיכוי גדול יותר לירידה הנפח הפעימה עם מרחיבי כלי דם. ממצאים אלו מדגישים את ההבדלים המרכזיים בין שני הפנוטיפים השונים של אי-ספיקת לב ומעלים אפשרות לצורך במתן טיפולים מכוונים יותר לתהליך הפתופיזיולוגי באלו עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור.

J Am Coll Cardiol. 2012;59(5):442-451

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה