קרדיולוגיה

יתרון לטיפול ב-Apixaban בחולים עם פרפור פרוזדורים ושבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בעבר (מתוך כנס מטעם ה-American Stroke Association)

מנתונים משני מחקרים גדולים בשלב III שערכו השוואה בין Apixaban ובין קומדין ואספירין, בהתאמה, בחולים עם פרפור פרוזדורים, עולה כי ל- Apixaban תועלת דומה לזו שתוארה בממצאי המחקר המרכזי בחולים עם היסטוריה של שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף .

במסגרת כנס מטעם ה-American Stroke Association הוצגו נתונים אודות תת-קבוצה שהוגדרה מראש ממחקרי ARISTOTLE (Apixaban for the Prevention of Stroke in Subjects With Atrial Fibrillation) ו-AVERROES (Apixaban vs Acetylsalicylic Acid to Prevent Strokes in Atrial Fibrillation Patients Who Have Failed or Are Unsuitable for Vitamin K Antagonist Treatment).

מחקר ARISTOTLE: השוואה בין Apixaban ובין אספירין

במחקר זה חולקו באקראי כ-18,000 חולים עם פרפור פרוזדורים ולפחות גורם סיכון אחד לטיפול ב- Apixaban, שניתן במינון של 5 מ”ג, פעמיים ביום, או קומדין עם ערכי מטרה של INR בטווח 2.0-3.0. לאחר חציון מעקב של 1.8 שנים, מהתוצאות עלה כי Apixaban לווה בירידה של 21% בסיכון לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי, ירידה של 31% בדימום וירידה של 11% בתמותה מכל-סיבה, תוך מענה על הקריטריונים שהוגדרו לא רק עבור העדר-נחיתות, אלא גם עבור עדיפות הטיפול בהשוואה לקומדין. התוצאות פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

בכנס הציגו החוקרים תת-מחקר שבחן אם ל- Apixaban ערך מוסף בהשוואה לקומדין בחולים עם שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בעבר, כפי שנמצא במחקר הראשי. יעד התועלת העיקרי של תת המחקר היה זהה, שבץ מוחי או תסחיף סיסטמי, וכך גם יעד הבטיחות העיקרי, דימום מג’ורי לפי הגדרת ISTH (International Society of Thrombosis and Hemostasis).

המדגם כלל סך כולל של 3436 משתתפים עם שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף קודם (19.5%). לא תוארו הבדלים משמעותיים במאפיינים הבסיסיים בין קבוצת החולים לאחר שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף ובין כלל המדגם, למעט מדד CHADS שהעידו על הסיכון הכולל, כאשר ב-92% מהמשתתפים בתת-המחקר עם אירועים קודמים המדד עמד על 3 ומעלה (בהשוואה ל-15% מהחולים ללא שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בעברם).

באשר ליעד היעילות העיקרי, החוקרים מדווחים כי שיעור האירועים היה גבוה יותר משמעותית באלו לאחר שבץ מוחי ולכן, התועלת האבסולוטית של Apixaban גדולה יותר בחולים בתת המחקר, בהשוואה לתועלת שתוארה במחקר הראשי.

לפיכך, החוקרים השוו את הטיפול ב- Apixaban אל מול קומדין בחולים עם פרפור פרוזדורים ושבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף קודם, כאשר ידוע ממחקר ARISTOTLE כי הטיפול מפחית בכ-24% את שיעורי השבץ המוחי או תסחיף סיסטמי, מפחית ב-27% את שיעור הדימומים המג’וריים, מפחית ב-63% את שיעור הדימומים התוך-גולגולתיים ומפחית תמותה ב-11%.

בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף, מתן טיפול ב- Apixaban במשך 1.8 שנים מנע 18 אירועים מוחיים (כולל 12 אירועי דמם מוחי ו-4 אירועים מוחיים איסכמיים או ממקור לא-ידוע), 18 דימומים מג’וריים ותשעה מקרי תמותה ל-1,000 מטופלים, בהשוואה לקומדין.

החוקרים מציינים כי הירידה בשיעור האירועים בחולים לאחר שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף עולה בקנה אחד עם זו שתועדה במדגם המרכזי של מחקר ARISTOTLE. בחולים עם פרפור פרוזדורים ושבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף, Apixaban עדיף על קומדין במניעת שבץ מוחי או תסחיף סיסטמי: עם ירידה בשיעור הדימומים, בעיקר דימומים תוך-גולגולתיים, והפחתת שיעורי התמותה.

מחקר AVERROES: השוואת Apixaban מול אספירין

במסגרת הצגה נפרדת שניתנה באותו כנס, נערך תת-ניתוח שהוגדר מראש במחקר AVERROES, להשוואת Apixaban אל מול אספירין בחולים עם פרפור פרוזדורים ושבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף קודם.

המחקר המרכזי בחן את השימוש באספירין (במינון של 81-324 מ”ג ביום) אל מול Apixaban (5 מ”ג, פעמיים ביום) בחולים עם פרפור פרוזדורים, שלא התאימו לטיפול בקומדין. במהלך מעקב ממוצע של 1.1 שנים, Apixaban הפחית את הסיכון לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי ב-55%, בהשוואה לאספירין, ללא העלאת הסיכון לדימום מג’ורי.

מבין 5599 משתתפים, 764 אובחנו עם שבץ מוחי קודם או אירוע איסכמי חולף בעברם. בתת-קבוצה זו של כ-15% מהחולים עם שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בעברם, התועלת היחסית של Apixaban על אספירין הייתה הרבה יותר גדולה מזו שתוארה בקבוצת המניעה ראשונית, ללא עליה בסיכון לדימומים.

דימומים מג’וריים היו נפוצים יותר בחולים עם היסטוריה של שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף, בהשוואה לאלו ללא אירועים קודמים (יחס סיכון של 2.88), אך עליה זו לא הייתה שונה באופן מובהק סטטיסטית מזו שתוארה עם טיפול באספירין בחולים אלו. לאור זאת, התועלת האבסולוטית גבוהה יותר בחולים בסיכון גבוה, בהשוואה למניעה ראשונית.

במניעה שניונית של שבץ מוחי, מעולם לא הודגמה עדיפות לאספירין על פלסבו, וכעת, עם Apixaban, ישנה עדיפות ברורה על-פני אספירין, עם אותו סיכון לדימומים, ועל-כן אין עוד מקום למתן טיפול באספירין.

מתוך כנס מטעם ה-American Stroke Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בחולים עם אורטיקריה תועדה עליה של 49% בסיכון להתפתחות מחלה ממארת בשנה הראשונה לאחר האבחנה, עם ירידה בסיכון ל-6% בשנים הבאות. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרים בדנמרק ובחן את היארעות הסיכון לממאירות בקרב חולים עם אורטיקריה בהשוואה לסיכון לממאירות […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי משנית לניתוח בריאטרי פוחת עם הזמן (Obesity Surgery)

    הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי משנית לניתוח בריאטרי פוחת עם הזמן (Obesity Surgery)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שניתוח בריאטרי מלווה בסיכון גבוה לתרומבואמבוליזם ורידי בחודש הראשון לאחר-ניתוח, הסיכון פוחת משמעותית עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח בריאטרי מלווה בעליה בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בטווח הקצר, כולל תסחיף ריאתי ופקקת ורידים עמוקים, אך לא ידוע אם […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Epcoritamab לטיפול בלימפומה פוליקולארית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Epcoritamab לטיפול בלימפומה פוליקולארית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) העניק אישור מואץ ל- Epcoritamab לטיפול במבוגרים עם לימפומה פוליקולארית עמידה או חוזרת לאחר שני קווי טיפול סיסטמי, או יותר. האישור הנוכחי מהווה את ההתוויה השנייה שאושרה למתן התכשיר המכוון ל-CD20, לאחר שבשנת 2023 אושר לשימוש במקרים עמידים או חוזרים של לימפומה מסוג DLBCL (או Diffuse Large […]

  • האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    בחולים עם מיגרנה שהחליפו מטיפול פומי בטריפטנים לטיפול ב- Ubrogepant (אוברלוי) דווח על תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים שבחרו להחליף לתכשיר אחר ממשפחת טריפטנים, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית ההנחיות לטיפול בארצות הברית ממליצות כי חולים ינסו לפחות שני טריפטנים שונים לפני נסיון […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את משלב Efgartigimod Alfa ו-Hyaluronidase (או Vyvgart-Hyrtulo) לטיפול במבוגרים עם אבחנה של CIDP (או Chronic Inflammatory Demyelinating Polyneuropathy). המומחים מסבירים כי Vyvgart הינו התכשיר הראשון ממשפחת Neonatal Fc Receptor Blocker, שאושר לטיפול ב-CIDP ויהיה זמין במתן חד-שבועי כזריקה תת-עורית. במחקר ADHERE בשלב 3, 69% מהחולים שטופלו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה