קרדיולוגיה

פרוצדורת TAVI בגישה אאורטלית מהווה חלופה לביצוע הפרוצדורה בגישה פמוראלית (מתוך כנס STS)

מנתחים באירופה מפתחים גישה אאורטלית לביצוע פרוצדורת TAVI (Transcatheter Aortic-Valve Implantation), ועד כה מהתוצאות עולה כי גישה זו מהווה חלופה חשובה ל-TAVI בחולים שאינם מתאימים לביצוע הפרוצדורה דרך כלי הדם במפשעה.

בכנס השנתי מטעם ה-STS (Society of Thoracic Surgeons) הציגו החוקרים את ממצאי המחקר החדש בחולים שעברו את הפרוצדורה בגישה טרנס-אאורטלית.

לדברי החוקרים, במרכז הרפואי שלהם החלו לנסות את הגישה הטרנס-אאורטלית בחולים עם עורקים פמוראלים שאינם נגישים ואינם מתאימים לגישה טרנס-אפיקאלית, לרוב בשל תפקוד נשימתי ירוד. אך עתה, המרכז שלהם הינו בין המעטים באירופה השוקלים את הגישה הטרנס-אאורטלית עוד לפני הגישה הטרנס-אפיקלית בחולים שאינם מתאימים לביצוע הפרוצדורה בגישה טרנס-פמוראלית.

החוקרים מסבירים כי היתרון המרכזי של הגישה הטרנס-אאורטלית בהשוואה לגישה הטרנס-אפיקלית נובע מכך שהחתכים כרוכים בכאב פחות עז לחולים. כמו כן, להתערבויות דרך החדר השמאלי סיכונים מוכרים היטב, כולל דימום והתפתחות מאוחרת של מפרצות.

הגישה הטרנס-אאורטלית דומה לפרוצדורות לבביות אחרות. המסתם מוכנס דרך חתך קטן בחלק העליון של עצם החזה או חתך קדמי בבית החזה הימני ודרך חור קטן באבי העורקים, בדיוק כמו זה המבוצע במקרים של מעקף לב-ריאה. ניתן להשתיל את המסתם דרך חתך בעורק התת-בריחי. הוא מאפשר למנתחים להחדיר את המסתם מהחתך לטבעת. פרוצדורה זו דומה לפעולות שמבצעים מנתחים כל יום. הפרוצדורה מבוצעת תחת שיקוף ואקו-לב תוך-ושטי.

המומחים מסבירים כי ככל שמתרחקים יותר מאבי העורקים, כך הגישה קשה יותר. בגישה טרנס-פמוראלית, יש פיתולים רבים, אך בגישה טרנס-אאורטלית, מצויים סמוך למסתם עם בקרה טובה על ההתקן .

החוקרים הציגו את התוצאות ב-157 חולים שעברו השתלה בגישה טרנס-אאורטלית בעשרה מרכזים באירופה. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 80 שנים, כרבע סבלו מסוכרת, קרוב ל-40% סבלו ממחלת כלי דם היקפית וכ-75% סבלו מיתר לחץ דם. שטח המסתם הממוצע היה 0.60 סמ”ר והמפל הממוצע היה 67 מ”מ כספית.

בכל החולים הפרוצדורה בוצעה בהצלחה. שיעורי התמותה לאחר 30 ימים עמדו על 7%, א החוקרים מדגישים כי אף אחד מהחולים לא פיתח שבץ מוחי לאחר הניתוח או חסימה ממושכת של ההולכה מהפרוזדורים לחדרים. לא נרשמו מקרים של אי-ספיקה של המסתם, מעבר לניתוח פתוח או סיבוכים באתר הגישה.

מפל הלחצים הממוצע ושיא מפל הלחצים עמדו על 6.2 ו-11 מ”מ כספית, בהתאמה, ואף אחד מהחולים לא אובחן עם אי-ספיקה אאורטלית בדרגה של מעל 2 בעת השחרור. כצפוי בחולים אלו בסיכון גבוה, כ-5% פיתחו כשל כלייתי וסיבוך וסקולארי מג’ורי תועד ב-1.2% מהחולים.

Society of Thoracic Surgeons Annual Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה