קרדיולוגיה

החשיבות הפרוגנוסטית של אנמיה בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת או הפרעה חמורה בתפקוד הכלייתי (J Am Coll Cardiol)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי אנמיה

אינה מהווה גורם מנבא לתמותה בחולים עם אי-ספיקת לב ואי-ספיקת כליות מתקדמת או חולים עם מחלת לב מתקדמת.

החוקרים מסבירים כי מטרתם הייתה להעריך את החשיבות הפרוגנוסטית של אנמיה בחולים לא-מאושפזים עם אי-ספיקת לב כרונית, המטופלים במרפאות אי-ספיקת לב ולהעריך באופן ספציפי את החשיבות הפרוגנוסטית בחולים עם הפרעה חמורה בתפקוד הכלייתי או אי-ספיקת לב מתקדמת.

לדברי החוקרים, אנמיה הינה סמן פרוגנוסטי בלתי-תלוי בחולים עם אי-ספיקת לב. ההשפעה של אנמיה על תמותה יורדת עם עליה בערכי קריאטינין.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת ההשפעה הפרוגנוסטית של אנמיה בכ-4,000 חולים עם אי-ספיקת לב מ-21 מרכזי אי-ספיקת לב בנורבגיה. אי-ספיקת כליות חמורה הוגדרה בנוכחות eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) של 45 ml/min/1.73 m2 ומטה ואי-ספיקת לב מתקדמת הוגדרה כמדד NYHA (New York Heart Association) של IIIb ו-IV.

מהתוצאות עולה כי אנמיה בתחילת המחקר אובחנה ב-24% מהחולים וזוהתה כמדד מנבא חשוב לתמותה מכל-סיבה (Adjusted HR = 1.30, p=0.004). אנמיה בסיסית לא ניבאה תמותה ב-752 חולים עם ליקוי כלייתי חמור (Adjusted HR = 1.08, p=0.662) וב-528 החולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת (Adjusted HR = 0.87, p=0.542). ב-1,743 החולים שהגיעו לביקורים הבאים, אנמיה ממושכת ניבאה באופן בלתי-תלוי פרוגנוזה גרועה יותר (Adjusted HR = 1.47, p=0.008), בניגוד לאנמיה זמנית או הופעה חדשה של אנמיה .

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי אנמיה בסיסית אינה גורם מנבא לתמותה מכל-סיבה בחולים לא-מאושפזים עם אי-ספיקת לב והפרעה חמורה בתפקוד הכלייתי או מחלת לב מתקדמת. אנמיה ממושכת לאחר טיפול אופטימאלי באי-ספיקת לב עשויה להעיד על פרוגנוזה גרועה יותר, ללא תלות בתפקוד הכלייתי או ברמה התפקודית לפי NYHA.

J Am Coll Cardiol. 2012;59(4):371-378

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה