תוצאות מבטיחות ל-MitraClip בחולים בסיכון ניתוחי גבוה (J Am Coll Cardiol)

מנתוני מחקר EVEREST II עולות תוצאות מבטיחות להתקן מילעורי MitraClip בטיפול בחולים בסיכון ניתוחי גבוה, עם הקלה באי-ספיקה מיטראלית ושיפור בתסמינים הקליניים ובתהליכי הרימודלינג של החדר השמאלי לאחר 12 חודשים.

לדברי החוקרים, מדובר בתוצאות מבטיחות מאוד. באירופה, שם ההתקן מאושר לשימוש, זוהי אוכלוסיית החולים העיקרית עבורה מיועד הטיפול הנ”ל.

במסגרת המחקר השוו החוקרים בין פרוצדורת MitraClip ובין תיקון ניתוחי של המסתם המיטראלי. מהמחקר עלה כי MitraClip היה פחות יעיל משמעותית מטיפול ניתוחי, בשיפור אי-ספיקה מיטראלית, אך נראה היה כי פרוצדורה זו בטוחה יותר.

המחקר כלל גם קבוצת חולים בסיכון ניתוחי גבוה, שכללה 78 חולים תסמיניים עם אי-ספיקה של המסתם המיטראלי בדרגה 3+ עד 4_, שהוגדרו כבעלי סיכון ניתוחי גבוה (עם סיכון קדם-ניתוחי לתמותה של 12% ומעלה). חולים אלו עברו פרוצדורת MitraClip והחוקרים השוו ביניהם ובין קבוצה של 36 חולים עם דרגה דומה של אי-ספיקה מיטראלית.

התוצאות פורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology ומהן עולה כי שיעורי התמותה לאחר 30 ימים בעקבות הפרוצדורה היו דומים בחולים שעברו MitraClip ובאלו שעברו טיפול ניתוחי (7.7% לעומת 8.3%), אך שיעורי ההישרדות בקבוצת MitraClip היו טובים יותר לאחר שנה אחת (76% לעומת 55%).

78% מבין החולים ששרדו לאחר MitraClip עם נתונים זמינים לאחר 12 חודשים, אי הספיקה המיטראלית לאחר שנה אחת הייתה בדרגה 2+, או פחות, וחל שיפור בנפחים הסיסטוליים והדיאסטוליים של החדר השמאלי, במדד התפקודי לפי סיווג NYHA ובאיכות החיים. שיעור האשפוזים השנתיים עקב אי-ספיקת לב בקרב השורדים עם נתונים זמינים בנושא ירד מ-0.59 ל-0.32.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השיפור האובייקטיבי בתפקוד חדר שמאל, בנוסף לשיפור הסובייקטיבי בתסמינים ובאיכות החיים כפי שדיווחו החולים, מעידים כי טיפול מילעורי בפרוצדורת MitraClip מביא להקלה משמעותית באי-ספיקה מיטראלית ומלווה בתועלת קלינית משמעותית.

החוקרים מודים כי הטיפול אינו יעיל כמו ניתוח, שכן הוא עשוי להקל על אי-ספיקה מיטראלית עד לדרגה של 2+ או פחות, אך לא לדרגה של 1+ ומטה. אולם, גם עם ירידה בדרגה אחת, נראה כי חל שיפור ברימודלינג של החדר השמאלי. הם מוסיפים כי אמנם לא מדובר במחקר אקראי ומבוקר, אך אלו הנתונים היחידים בנושא עד כה, והם מצביעים על מגמה חיובית בנושא.

J Am Coll Cardiol 2012; 59:130-139

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה