התועלת של ניתוח בריאטרי בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Br J Surg.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת British Journal of Surgery מדווחים חוקרים כי ניתוח בריאטרי (מעקף קיבה, ניתוח שרוול או ניתוח טבעת) מביא להפוגה מלאה רק בשליש מהחולים עם סוכרת מסוג 2, ויש לראות בו כאמצעי לשיפור איזון רמות הסוכר בדם, ולא כאמצעי לריפוי.

בהתאם לקריטריונים העדכניים המקובלים מטעם ה-ADA (American Diabetes Association), המגדירים הפוגה בסוכרת בנוכחות ערכי HbA1c של מתחת ל-6% ורמות סוכר בדם בצום של מתחת ל-100 מ”ג לד”ל למשך לפחות שנה לאחר ניתוח בריאטרי, ללא תרופות היפוגליקמיות, החוקרים מצאו כי שיעורי ההפוגה היו נמוכים יותר משמעותית, מכפי שדווח בעבר.

החוקרים התבססו על נתונים אודות 1006 חולים, 209 מהם עם סוכרת מסוג 2 בעת ניתוח קיבה, וחציון מעקב של 23 חודשים לאחר הניתוח. שיעורי ההפוגה המלאה, בהתאם לקריטריונים החדשים מטעם ה-ADA עמדו על 40.6% לאחר מעקף קיבה (65/160 חולים), 26% לאחר ניתוח שרוול (5/19 חולים) ו-7% לאחר ניתוח טבעת (2/30 חולים). עם זאת, החוקרים מסבירים, כי שיעורי ההפוגה לאחר מעקף קיבה היו נמוכים יותר משמעותית עם ההגדרה החדשה, מכפי שהיה לפי ההגדרה הישנה (40.6% לעומת 57.5%, P=0.003). שיעורי ההפוגה לאחר שתי הפרוצדורות האחרות לא היו שונים משמעותית בהתאם לקריטריונים הישנים או החדשים.

מהנתונים עולה עוד כי בממוצע, חולים נותרו שמנים לאחר הניתוח (ערכי BMI לפני הניתוח של 48 ק”ג למטר בריבוע, לעומת ערכי BMI של 35 ק”ג למטר בריבוע לאחר הניתוח). לאחר הניתוח, 24.9% מהחולים לאחר מעקף קיבה המשיכו בטיפול פומי לסוכרת, זאת לעומת 63% מהחולים לאחר ניתוח שרוול ו-83% מהחולים לאחר ניתוח טבעת.

ערכי HbA1c היו נמוכים יותר משמעותית לאחר הניתוח בשלוש קבוצות המחקר, עם רמה ממוצעת של 6.2% (בהשוואה ל-8.1% לפני מעקף קיבה), 6.8% (בהשוואה ל-7.5% לפני ניתוח שרוול) ו-6.3% (בהשוואה ל-7.7% לפני ניתוח טבעת).

החוקרים מסכמים וכותבים כי התועלת העיקרית של טיפול ניתוחי אינה בשיפור איזון רמות הסוכר בדם באופן ישיר, אלא הפחתת סיבוכים מיקרווסקולאריים ומאקרווסקולאריים על-רקע סוכרת. ממצאי המחקר מדגישים את הצורך במעקב הדוק אחר חולים עם סוכרת מסוג 2 לאחר ניתוח בריאטרי, במטרה לבחון את הטיפול התרופתי, ניטור סיבוכי סוכרת והבטחת השגת איזון הולם של ערכי הסוכר בדם.

Br J Surg. 2012:88:100-103

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה