התועלת של תרגילי יוגה כנגד פרפור פרוזדורים (מתוך Boston Atrial Fibrillation Symposium)

בעקבות תוצאות חיוביות של מחקר קטן להערכת התועלת של תרגילי יוגה כנגד פרפור פרוזדורים, מחקרים שונים בוחנים כעת את התועלת של יוגה כנגד הפרעות קצב מסוגים שונים.

בעקבות כנס בנושא פרפור פרוזדורים, שנערך בבוסטון, חוקרים מאוניברסיטת קנזס מסרו כי בכוונתם לבחון כיצד יוגה משפיעה על השונות של קצב הלב ומדדי תפקוד אוטונומי של הלב במסגרת מחקר בשלב 2, שיהווה המשך למחקר מוקדם להערכת יוגה ב-49 חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי. כמו כן, הם מתכוונים לבחון את ההשפעה של יוגה על אירועי סינקופה נוירו-קרדיוגני וסינוס טכיקרדיה.

החוקרים מסבירים כי יוגה אינה באמת מביאה לריפוי פרפור פרוזדורים, אך בהחלט עשויה לשפר את התסמינים ואת הנטל הכרוך בהפרעת הקצב.

כפי שפורסם בעבר, במחקר בשלב 1 נכללו 49 חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי, וממצאי המחקר עלה כי אירועי פרפור פרוזדורים היו הרבה פחות נפוצים בעקבות תרגילי יוגה, כאשר ב-22% מהמקרים לא תועדו אירועי פרפור פרוזדורים חדשים בזמן ביצוע תרגילי יוגה (BKS lyengar). עוד נמצא שיפור במדדי חרדה/דיכאון, מדדי איכות חיים, קצב לב במנוחה ולחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, ולכן החוקרים ערכו ניתוח של הממצאים במטרה לקבוע אם התועלת הקרדיווסקולארית שתוארה במחקר נוגעת להפחתת דחק בלבד או אם ישנה השפעה בלתי-תלויה לתרגילי יוגה על הפרעות קצב. מהסקירה עלתה מגמה לא-מובהקת סטטיסטית לפיה חל שינוי במדדי חרדה, הקשורים לאירועי פרפור פרוזדורים, אך מחקר גדול יותר עשוי להדגים קשר מובהק-סטטיסטית. כמו כן, השינויים בלחץ הדם הסיסטולי הושפעו ככל הנראה מהשינויים באירועי פרפור פרוזדורים, בעוד שהשיפור בקצב הלב במנוחה היה קשור בשינוי במדדי החרדה.

החוקרים בחרו בטכניקת יוגה BKS lyengar מאחר שמשלבת תנוחות עם תרגילי נשימה ומדיטציה. ישנן עדויות רבות בספרות הנוגעות להשפעות הפליאוטרופיות של תרגילים אלו והתועלת הקרדיווסקולארית שלהם.

למרות התועלת, החוקרים נתקלו בהתנגדות מסוימת. רק כמחצית מהמשתתפים שלקחו חלק במחקר המקורי בשלב 1 הקפידו על תרגילי היוגה לאחר השלמת המחקר. כמו כן, נראה כי גברים הביעו הסתייגות בולטת יותר מנשים לניסיון תרגילי יוגה. הרושם הוא כי גברים מסתייגים מאוד מהלבוש ומהתנוחות הנהוגות בתרגילי יוגה.

החוקרים מצפים כי מחקרים ישפוך אור נוסף על ההשפעות הפליאוטרופיות של יוגה, דוגמת הפחתת תהליכים דלקתיים, הפחתת עקה חמצונית ושיפור תפקוד האנדותל. הם גם מציינים כי אנשים המתחילים בתרגילי יוגה מאמצים לעיתים קרובות שינויים נוספים באורח חייהם, דוגמת ירידה במשקל והפחתת צריכת אלכוהול.

המחקרים בנושא התועלת של תרגילי יוגה כנגד הפרעות קצב לב עשויים לסייע בהבנה טובה יותר של ציר מוח-לב וההשפעות של דחק וחרדה על הפרעות קצב לב.

Boston Atrial Fibrillation Symposium 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה