התועלת של אגוניסטים לקולטן GLP-1 כנגד השמנה (BMJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על סקירה חדשה ממנה עולה כי טיפול באגוניסטים ל-GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) מביא לירידה גדולה יותר במשקל ושיפור לחץ הדם וערכי כולסטרול בדם, ללא תלות בנוכחות סוכרת מסוג 2.

לדברי החוקרים, מטה-אנליזה של מחקרים קליניים להערכת גישות לא-תרופתיות להפחתת משקל דיווחו על ירידה של 1-6 קילוגרמים, עליה היה קשה לשמור לאורך זמן. סקירות להערכת SIbutramine ו-Orlistat הדגימו ירידה של 3-5 קילוגרמים במשקל הגוף, אך מניתוח הממצאים עלתה אפשרות כי ההתערבויות פחות יעילות בפועל.

במטה-אנליזה הנוכחית, החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית במטרה לזהות מחקרים שכללו אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. הסקירה כללה 25 מחקרים אקראיים ומבוקרים (סך כולל של כ-10,500 משתתפים) במסגרתם המשתתפים טופלו באגוניסטים לקולטן GLP-1 (Liraglutide או Exenatide) למשך 20 שבועות, לכל הפחות.

החוקרים מדווחים על ירידה במשקל הן במשתתפים ללא סוכרת (WMD = -3.2 kg) והן באלו עם סוכרת (WMD = -2.8kg).

מניתוח הנתונים עולה כי אין עדות ברורה להטיה או השפעה הנובעת מגודל המחקר הקטן. מניתוח לפי תתי-קבוצות עולה כי במשתתפים שטופלו ב-Exenatide פעמיים בשבוע (2.8- קילוגרמים), Exenatide פעם בשבוע (2.8- קילוגרמים) או Liraglutide (2.2- קילוגרמים) חלה ירידה במשקל. מבדיקות נוספות של הנתונים עלה כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הביאו לשיפור בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, בערכי כולסטרול בדם ובאיזון רמות הסוכר בדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי לאגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 תועלת קלינית בטיפול בהשמנת-יתר. הסקירה הנוכחית מספקת עדויות משכנעות לתועלת של הטיפולים התרופתיים, בין אם ניתנו למטופלים עם או ללא סוכרת. עוד תתכן השפעה חיובית על לחץ הדם ועל ערכי הכולסטרול בדם.

BMJ. Published online January 11, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה