קרדיולוגיה

עדויות נוספות לפיהן לוויטמין D אין השפעה על תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism)

מחקר חדש מבריטניה מצטרף לשורת מחקרים קודמים שלא הצליחו להדגים כל השפעה של מתן תוספי וויטמין D על שיעורי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם. ממצאי המחקר לא הצביעו על כל תועלת למתן וויטמין D על שיעורי היארעות מחלות ממאירות או תמותה. התוצאות פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

מחקר RECORD ( Randomised Evaluation of Calcium or Vitamin D) כלל למעלה מ-5,000 משתתפים בגילאי 70 ומעלה, עם היסטוריה של שבר בסיכון נמוך, 85% היו נשים. המשתתפים חולקו באקראי לאחת מארבע קבוצות: טיפול יומי בוויטמין D3 ( 800 IU), קלציום קרבונט (1000 mg), שניהם, או פלסבו, למשך 24-62 חודשים, עם מעקב שלוש שנים לאחר ההתערבות. היעד העיקרי היה תמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלות כלי דם, תמותה עקב ממאירות והיארעות ממאירות.

תוספי וויטמין D לא השפיעו משמעותית על שיעורי התמותה מכל-סיבה, שיעורי תמותה עקב מחלות כלי דם, היארעות ממאירות ותמותה, עם ניתוח לפי ITT (Intention-To-Treat).

גם לתוספי סידן לא הייתה השפעה משמעותית, בניגוד לסקירה שפורסמה בשנת 2010 וכללה נתונים מוקדמים ממחקר RECORD לפיהם חלה עליה בסיכון לאוטם לבבי עם סידן.

מניתוח פוסט-הוק לאחר תקנון להיענות (לכן, מספר משתתפים קטן יותר), הודגשו המגמות לפיהן חלה ירידה בשיעורי התמותה עם וויטמין D ועליה בשיעורי התמותה עם סידן, אם כי התוצאות נותרו חסרות מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות מצטרפות לגוף העדויות מהן עולה כי מעבר להשפעות על השלד, אין תועלת למתן תוספי וויטמין D וסידן. אין עדויות לפיהן וויטמין D במינון האמור לעיל עשוי למנוע מקרי תמותה עקב מחלות לב או ממאירויות.

Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה