הטיפול בסטטינים בטוח ויעיל בטווח הארוך (Lancet)

תוצאות מעקב ארוך טווח במחקר Heart Protection Study מבטיחות כי הטיפול הסטטינים הינו בטוח ויעיל בחולים בסיכון גבוה למחלות כלי דם, כך פורסם במאמר חדש המופיע בכתב העת Lancet.

הירידה הממוצעת בערכי LDL במהלך חמש השנים הראשונות לטיפול בסטטינים עמדה על 38 מ”ג לד”ל, עם ירידה של 23% בשיעור האירועים הוסקולאריים המג’וריים (p<0.0001). התועלת נותרה ברובה ללא שינוי במהלך 11 שנות מעקב, ללא שיפור נוסף בשיעור האירועים הוסקולאריים המג’וריים או תמותה וסקולארית. לא נמצאה עדות לנזק נוסף.

החוקרים סבורים כי ממצאים אלו מספקים תמיכה נוספת להתחלה מיידית של טיפול ארוך-טווח בסטטינים בחולים בסיכון מוגבר לאירועים וסקולאריים.

המחקר מבוסס על תקופת הארכה של מחקר HPS, שנערך בבריטניה. בין יולי 1994 ועד מאי 1997, החוקרים חילקו באקראי למעלה מ-20,000 גברים ונשים בסיכון-גבוה, בגילאי 40-80 שנים, לטיפול ב-Simvastatin במינון 40 מ”ג ביום, או פלסבו, למשך כחמש שנים. בעת המעקב האחרון בשנת 2001, החוקרים הורו למשתתפים להמשיך בנטילת הטיפול בסטטינים, אלא אם זוהתה התווית-נגד כלשהי. התועלת האבסולוטית של הטיפול המשיכה במהלך חמש שנות המחקר ועלתה שנה אחר שנה, אך התייצבה בשנים שלאחר המחקר.

המשתתפים היו במעקב במשך 5.3 שנים, בממוצע, עם מעקב לאחר המחקר שארך 11 שנים. ממצאים חשובים נוספים העולים מהמחקר כוללים את השיעורים הדומים של אבחנה ראשונה של ממאירות במהלך תקופת המחקר ותקופת ההארכה, עם 17% בקרב המטופלים בסטטינים ו-17% בקבוצת הפלסבו. במשתתפים בגילאי 70 ומעלה, בתחילת המחקר, לא נרשמה עליה במחלות ממאירות של דרכי המין והשתן, מערכת העיכול, המערכת הנשימתית, המערכת ההמטולוגית, או כל מחלה ממארת אחרת.

Lancet. Published online November 23, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה