האם לוויטמין D השפעה המגנה על הלב? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Heart Association)

ממחקר פרוספקטיבי, אקראי ומבוקר-פלסבו עולה כי למתן טיפול בוויטמין D למשך ארבעה חודשים לא הייתה השפעה משמעותית על תפקוד האנדותל, נוקשות כלי דם, או תהליכים דלקתיים בנשים בריאות לאחר-מנופאוזה. בעקבות הממצאים שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American Heart Association קבעו החוקרים כי אין הוכחה לתועלת למתן וויטמין D למניעת מחלות לב.

מדגם המחקר כלל 114 נשים לאחר-מנופאוזה, עם ריכוז 25-OH Vitamin-D של מעל 10 ומתחת ל-60 ננוגרם למ”ל. הנשים חולקו באקראי לטיפול בוויטמין D3 במינון 2500 IU או פלסבו, למשך ארבעה חודשים.

בדומה לממצאים ממחקרים תצפיתיים קודמים, בקבוצת המשתתפים במחקר עם רמות נמוכות של וויטמין D נרשמה שכיחות גבוהה יותר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם , בהשוואה למשתתפים עם רמות גבוהות יותר של הוויטמין.

החוקרים מכירים במגבלות המחקר, כולל העובדה שמדובר במחקר קטן, שארך ארבעה חודשים בלבד, ולא בחן אירועים קרדיווסקולאריים חמורים אך הם לא מצאו עדות לשינוי במספר יעדי סיום, כולל תפקוד אנדותל, נוקשות של העורקים, רמות CRP ולחץ דם.

בימים אלו נערך מחקר VITAL (Vitamin D and Omega-3 Trial), הכולל 20,000 משתתפים, אך התוצאות לא יהיו זמינות עד שנת 2016-2017. מדובר במחקר קליני, אקראי, שנועד לבחון אם מתן וויטמין D3 במינון 2000 IU ליום או חומצות שומן אומגה-שלוש במינון 1 גרם ליום, מפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות, מחלות לב ושבץ מוחי, במטופלים ללא היסטוריה קודמת של מחלות אלו.

במהלך הכנס הנ”ל הוצגו מספר מחקרים נוספים בנושא וויטמין D והחוקרים חוששים מפני החשיבות הרבה המוקנית לוויטמין D, שבעיניהם הפך כיום למה שהיו בעבר וויטמין C או וויטמין E, ונחשב כגורם הקשור במצבים שונים ומגוונים, כולל כאבי שרירים, הפרעות מצב רוח ועייפות, וכעת רופאים רבים סבורים כי עשוי לסייע במניעת מחלות לב.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Heart Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה