קולכיצין למניעת התפתחות פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח

מנתוני מחקר COPPS (Colchicine for the Prevention of Postpericardiotomy Syndrome) עולה כי הטיפול בקולכיצין הפחית בקרוב למחצית את שיעורי היארעות פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח לבבי. התוצאות הוצגו במהלך הכנס מטעם ה-American Heart Association.

במסגרת המחקר, 360 חולים שעברו ניתוחי לב, חולקו באקראי לפלסבו או קולכיצין במינון 1.0 מ”ג, פעמיים ביום, ביממה הראשונה ולאחר מכן, מינון אחזקה של 0.5 מ”ג, פעמיים ביום, למשך חודש באלו השוקלים 70 ק”ג ומעלה; למנותחים במשקל נמוך יותר ואלו שלא יכלו לסבול את הטיפול במינון-גבוה, ניתן טיפול במחצית המינון. היעד העיקרי של המחקר היה להעריך את מקומו של הטיפול בקולכיצין כמניעה ראשונית של תסמונת PPS (Postpericardiotomy Syndrome).

בתת-מחקר ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעה על שיעורי פרפור פרוזדורים בחולים לאחר-ניתוח. החוקרים בחנו את הופעת פרפור פרוזדורים החל מהיום השלישי לאחר הניתוח ועד חודש לאחריו. 13 משתתפים מקבוצת הפלסבו ו-11 מקבוצת ההתערבות לא-נכללו בסקירה, מאחר והפרעת הקצב הופיעה לפני היום השלישי לאחר הניתוח.

בקבוצת הטיפול בקולכיצין שיעורי היארעות פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח היו נמוכים משמעותית לאחר 3-30 ימים מהניתוח, עם ירידה של 45.5% בסיכון היחסי, בהשוואה למטופלים בפלסבו (p=0.021). עוד נמצא קשר בין הטיפול בקולכיצין ובין אשפוז קצר יותר בבית החולים. אולם, לא נרשם הבדל בין הקבוצות בשיעורי התמותה או השבץ המוחי.

תופעות הלוואי היו דומות בשתי הקבוצות, למעט נטייה לשכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי גסטרואינטסינאליות (בעיקר שלשולים) בקבוצת המטופלים בקולכיצין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי קולכיצין הינו טיפול נוגד-דלקת, לא-יקר ובטוח להפחתת היארעות פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח וקיצור משך האשפוז. עם זאת, הם אינם ממליצים על שימוש שגרתי בקולכיצין למניעת פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח, על-סמך מחקר יחיד. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Circulation 2011; 124:2290-2295

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה