קרדיולוגיה

האם PCI הינה אפשרות טיפול במקרים מסוימים של מחלה של העורק השמאלי הראשי? (J Am Coll Cardiol)

לפי הנחיות חדשות מטעם ה-American College of Cardiology Foundation (ACCF ), American Heart Association (AHA ) ו-Society for Cardiovascular Angiography and Interventions (SCAI ), בחולים עם מחלה של העורק הכלילי השמאלי, הראשי, בסיכון נמוך לסיבוכי PCI ובקיצור ) Percutaneous Coronary Intervention ) אך בסיכון גבוה לסיבוכי ניתוח, PCI הינה חלופה סבירה לניתוח מעקפים.

ההנחיות החדשות צפויות להתפרסם במהדורת 6 בדצמבר של כתב העת Journal of the American College of Cardiology . המאמר בנושא ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים מתפרש על 88 עמודים וכולל נושאים שונים.

ההנחיות בנוגע ל-PCI , המופיעות במסגרת מאמר בן 79 עמודים, כוללות דיון בנוגע למעורבות “צוות לב” בקבלת החלטות בנושא רה-וסקולריזציה, דרישות מעבדות צנתור לבבי, המלצות לטיפול בסטטינים וההמלצות העדכניות בנושא טיפול בנוגדי-קרישה.

שני המאמרים כוללים קטעים נרחבים אודות ההשוואה בין ניתוח מעקפים ו-PCI , והמומחים האחראיים לשני המאמרים דנים בשאלה אילו חולים מתאימים לפרוצדורות רה-וסקולריזציה, ובאם מומלץ לערוך ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים או PCI . להערכת המומחים, על רופאים לעיין לעומק בקטע זה, מאחר שזה מתייחס לשאלה יומיומית.

החוקרים בחנו את  הנתונים מתשעה מחקרים אקראיים, בהם נערכה השוואה בין ניתוח מעקפים עם אנגיופלסטיה באמצעות בלון, 14 שהשוו בין ניתוח מעקפים ובין השתלת תומכן מתכת ערום ושלושה שהשוו בין ניתוח מעקפים ובין השתלת תומכן מצופה תרופה.

על-בסיס העדויות הנוכחיות, ההנחיות קובעות, לדוגמא, כי במקרים של רה-וסקולריזציה של העורק הכלילי השמאלי, הראשי, הפרוצדורה הטובה ביותר הינה ניתוח מעקפים, אך לאחרונה, PCI הפך חלופה אפשרית לרה-וסקולריזציה בחולים נבחרים. הבחירה צריכה להתבסס על מיקום הנגע, מדד SYNTAX , גורמי סיכון לניתוח, ויש לקחת זאת בחשבון.

גורמים קליניים המשפיעים על בחירת גישת רה-וסקולריזציה כוללים סוכרת, מחלת כליות כרונית והפרעה בתפקוד הסיסטולי של חדר שמאל.

כמו כן, ההנחיות ממליצות לא לבצע PCI עם השתלת תומכן במידה והחולה לא יוכל להקפיד על נטילת טיפול נוגד-טסיות כפול למשך תקופת הזמן המומלצת, בהתאם לתומכן בשימוש.

במאמרם דנים החוקרים ברה-וסקולריזציה כלילית היברידית, המוגדרת כשילוב של מעקפים עם PCI . הגישה אידיאלית בחולים עם מגבלות אנטומיות או טכניות לניתוח מעקפים או PCI בלבד, בהם ישנה העדפה לצמצום ההתערבות הניתוחית. עם זאת, נתונים ראשוניים תומכים בגישה זו בחלק מהחולים עם מחלה כלילית רב-כלית.

J Am Coll Cardiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה