קרדיולוגיה

Rivaroxaban משיג את היעדים המרכזיים של מחקר ה-ATLAS ומפגין הפחתה מובהקת בתמותה באירועים קורונריים חריפים (הודעת באייר)

חברת באייר פירסמה היום הודעה לפיה השילוב של  Rivaroxaban (שם מסחרי קסרלטו) ביחד עם הטיפול נוגד הטסיות הסטנרדטי, הפחית את מדד התוצאה הראשי  המשולב הכולל מוות קרדיווסקולרי, אוטם שריר הלב (MI ) ושבץ,  במטופלים עם עם אירוע קורונרי חריף (ACS ) – בהשוואה למטופלים שקיבלו טיפול נוגד טסיות סטנדרטי בלבד.

בנוסף,  rivaroxaban במינון 2.5 מ”ג בשילוב עם טיפול נוגד טסיות סטנדרטי הפחית באופן מובהק סטטיסטי הן תמותה מגורמים קרדיווסקולריים והן תמותה מכל סיבה ביותר מ30% בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.

תוצאות אלה נובעות ממחקר Phase III הנקרא ATLAS ACS 2-TIMI 51 שהוצג אמש במושב של ה-AHA ב-TCT ופורסם  במקביל גם ב-NEJM  .

מהמימצאים עולה עוד ש- rivaroxaban העלה באופן מובהק את הסיכון לדימומים מג’וריים, אך לא העלה את הסיכון לדימום פטאלי בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.

כידוע, ACS מתרחש כאשר קריש דם חוסם עורק כלילי אשר עלול להוביל להתקף לב או כאב חזה המוכר כתעוקת חזה לא יציבה.

“התועלת הקלינית של מתן rivaroxaban בשילוב עם טיפול סטנדרטי נוגד טסיות אשר נצפתה במחקר ה-  TIMI 51 2 –  ATLAS ACS מתקבלת בברכה ועשויה להוביל לשיפור משמעותי בניהול מטופלים עם ACS ” אומר פרופ’ בראונוולד הנודע, מביה”ס לרפואה בהוארד ויו”ר קבוצת מחקר  ה-     Thrombolysis In Myocardial  Infraction   (?ובקיצור TIMI ).

“למשך יותר מעשור מטופלי ACS טופלו ביעילות עם אספירין במינון נמוך הניתן בשילוב עם thienopyridine בכדי לסייע בהפחתת הסיכון לאירוע קרדיווסקולרי חוזר. המחקר הזה מראה שהוספת טיפול פומי של מעכב ישיר של Factor Xa כמו rivaroxaban לטיפול הסטנדרטי גורם להפחתה מהותית בסיכון זה, ולירידה משמעותית בתמותה” מציין ד”ר מיכאל גיבסון, החוקר הראשי של קבוצת TIMI , והחוקר המוביל של מחקרי ה-ATLAS ACS של rivaroxaban . והוא מוסיף:

“אם נעשה אקסטרפולציה למימצאי מחקר ה- TIMI 51 2 –  ATLAS ACS לקליניקה המעשית היינו רואים שעל כל 56 מטופלים שיקבלו את השילוב של rivaroxaban ונוגדי טסיות ניתן היה להציל ממוות חולה אחד, במהלך שתי שנות טיפול”

תוצאות המחקר הראו שגם מינון של 2.5 מ”ג וגם 5 מ”ג פעמיים ביום, בתוספת לטיפול נוגד טסיות סטנדרטי (אספירין במינון נמוך ביחד או ללא תרופה מקבוצת ה- thienopyridine כמו קלופידוגרל) היו עדיפים על הטיפול הסטנדרטי בתוספת פלצבו בשתי זרועות המחקר ע”פ מדד התוצאה המרכזי של מניעת אירועים קרדיווסקולרים חוזרים (תמותה קרדיווסקולרית, אוטם שריר הלב ושבץ) במטופלים עם ACS . שיעור האירועים הללו תחת הטיפול המשולב כולל rivaroxaban (בשני המינונים) היה 8.9% בהשוואה ל-10.7% בקבוצת הבקרה, לאורך 24 חודשי מעקב, ועם מובהקות גבוהה (p=0.008 ). כלומר מדובר על ירידה יחסית בסיכון של (RRR ) של 16% .

בנוסף, מימצא חשוב שהתקבל היה שהטיפול ב- rivaroxaban הפחית באופן מובהק (p=0.016 ) את אירועי הסטנט תרומבוזיס : 2.3% בקבוצת ה- rivaroxaban לעומת 2.9% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

טיפול דו יומי במינון של 2.5 מ”ג של rivaroxaban הראה ירידה מובהקת בסיכון (p=0.02 ) למדד התוצאתי המשולב : 9.1% בקבוצת ה- rivaroxaban   לעומת 10.7% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי. בנוסף נמצאה ירידה יחסית בסיכון (RRR ) לתמותה מכל סיבה של 34% :  שיעור של 2.7% בקבוצת ה- rivaroxabanלעומת 4.1% בקבוצת הביקורת. (עם מובהקות של p=0.002 ).

גם הטיפול במינון 5 מ”ג פעמיים ביום ה- rivaroxaban הפחית באופן מובהק (p=0.028 ) את הסיכון ליעד המחקר המרכזי: 8.8% לעומת 10.7% .

יעד הבטיחות המרכזי במחקר היה דימומי TIMI מג’וריים שאינם קשורים לניתוח מעקפים (CABG ).

כצפוי, במטופלים שקיבלו rivaroxaban ביחד עם הטיפול נוגד הטסיות, שיעורי הדמם היו גבוהים באופן מובהק (p<0.001 ) בהשוואה לקבוצת הביקורת:  0.6% לעומת 2.1% .

במינון 2.5 מ”ג שיעורי הדימום היו 1.8% בהשוואה ל-0.6% בפלצבו, ובמינון 5 מ”ג שיעור של 2.4% לעומת 0.6% בקבוצת הפלצבו.

מאידך חשוב לציין כי בהודעת החברה מדגישה באייר שהטיפול ב- rivaroxaban  לא העלה את הסיכון לדימומים פטאליים. תופעות לוואי אחרות היו דומות בקבוצות הטיפול.

באייר מציינת כי ה-FDA  העניק ל- rivaroxaban  מסלול אישור מהיר להתוויה זו, בהתחשב בחומרת הפגיעה של ACS ובתועלת הקלינית הפוטנציאלית של rivaroxaban .

“תוצאות חשובות אלה מדגימות ש- rivaroxaban   עשוי לסייע למטופלים עם ACS ” אומר ד”ר קמאל מאליק, חבר במועצת המנהלים של באייר והמנהל הרפואי של החברה. הוא מוסיף “ACS הוא מצב כרוני מסכן חיים, ואנו מאמינים, בהתבסס על נתונים אלה, ש- rivaroxaban  עשוי לשפר מאוד את הטיפול הסטנדרטי”.

בכוונת באייר להגיש לאישור התוויה זו לשיווק בארה”ב ובאירופה עד סוף שנה זו.

בישראל,  ריברוקסבן הוגשה לאישור משרד הבריאות, הן להורדת הסיכון לשבץ בחולי AF והן כטיפול בפקקת ורידית עמוקה למניעת הישנות DVT או PE . התרופה הוגשה גם להכללה בסל הבריאות בשתי אינדקציות אלו.

ריברוקסבן (קסרלטו) כבר מאושרת בישראל כטיפול למניעת ארועים תרומבואמבוליים בחולים העוברים ניתוחים להחלפת פרק ברך או ירך, וכלולה בסל הבריאות ובכל קופות החולים באינדקציה זו.

מקור הודעת החברה

למחקר ב-NEJM November 13, 2011 (10.1056/NEJMoa1112277)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה