התועלת של מעכבי ACE ו-ARB בחולים עם טרשת עורקים וערכי לחץ דם תקינים (Eur Heart J)

מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמה בכתב העת European Heart Journal עולה כי ישנה תועלת למתן מעכבי ACE (Angiotensin Converting Enzyme) או ARB (Angiotensin Receptor Blocker) בחולים עם טרשת עורקים, או בסיכון מוגבר לטרשת עורקים, גם בנוכחות ערכי לחץ דם סיסטוליים תקינים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase ו-CENTRAL בחיפוש אחר מחקרים אקראיים, מבוקרי-פלסבו, שכללו לפחות 1,000 משתתפים עם טרשת עורקים או בסיכון גבוה לטרשת עורקים, שטופלו במעכבי ACE או ARB למשך לפחות שנה. היעד העיקרי היה מדד משולב של תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי לא-פטאלי או שבץ מוחי לא-פטאלי.

החוקרים אספו נתונים מ-13 מחקרים (כ-80,000 משתתפים), עם סך כולל של 9,043 מקרי תמותה מכל-סיבה, 5,674 מקרי תמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם, 3,106 אוטמים לבביים ו-4,452 אירועי שבץ מוחי.

מהתוצאות עולה כי טיפול במעכבי ACE או ARB הביא לירידה של 11% בשיעור תוצא הסיום העיקרי, ללא שונות ביעילות עם ערכי לחץ דם סיסטולי שונים (מתחת ל-130 מ”מ כספית; 130-139 מ”מ כספית; 140 מ”מ כספית ומעלה).

בחולים עם לחץ דם סיסטולי בסיסי של מתחת ל-130 מ”מ כספית, הטיפול במעכבי ACE או ARB הביא לירידה של 16% בשיעורי התוצא העיקרי ולירידה של 11% בשיעורי התמותה מכל-סיבה. התועלת נשמרה בכל תתי הקבוצות שנבחנו, כולל אלו עם אי-ספיקת לב סיסטולית (יחס סיכויים של 0.81) ובאלו ללא סוכרת (יחס סיכויים של 0.79).

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר, בהן משך המחקרים הקצר-עד-בינוני; התמקדות בלחץ דם סיסטולי; הכללת מספר קטן של חולים על לחץ דם סיסטולי מתחת ל-110 מ”מ כספית;  והעובדה שניתוח הנתונים התבסס על מדידות לחץ דם במרפאה אחת.

מהממצאים עולה כי על ההחלטה למתן מעכבי ACE או ARB להתבסס על ההערכה של הסיכון למחלות לב וכלי דם בכל מקרה לגפו, ולא להסתמך רק על מדידת לחץ דם, מאחר שנראה כי לטיפולים אלו תועלת במניעת אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה בחולים עם טרשת עורקים או אלו בסיכון גבוה לטרשת עורקים, גם בנוכחות לחץ דם סיסטולי תקין.

Eur Heart J; first published online October 31, 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה