עדויות נוספות לפיהן שוקולד מפחית את הסיכון לשבץ מוחי (J Am Coll Cardiol)

במאמר חדש שפורסם במהדורת 18 באוקטובר של כתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על מחקר חדש שמצא כי צריכת שוקולד על-בסיס קבוע עשויה להביא להפחתה של 20% בסיכון לשבץ מוחי.

הנתונים ממחקר Swedish Mammography Cohort עולה קשר הפוך בין צריכת שוקולד ובין שיעורי שבץ מוחי, כמו גם מגמה לפיה חלה ירידה בשיעורי שבץ מוחי המורגי או איסכמי. יתרה מכך, גם לצריכת כמות קטנה של שוקולד הייתה השפעה די גדולה על הסיכון לשבץ מוחי. בנשים שדיווחו על צריכת שוקולד בכמות הגדולה ביותר (66.5 גרם, או שתי שורות שוקולד בשבוע) נרשמה הירידה הגדולה ביותר בסיכון לשבץ מוחי, עדות לכך שצריכה גבוהה יותר עשויה לספק הגנה מפני שבץ מוחי.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-33,000 נשים והחוקרים התבססו על שאלוני תזונה, כאשר ביקשו מהמשתתפות לדווח על צריכת השוקולד הממוצעת ומגוון מוצרי מזון אחרים בשנה האחרונה.

לאחר מכן סיווגו החוקרים את הנשים בהתאם לכמות צריכת שוקולד בשבוע , ובחנו את הסיכון לשבץ מוחי במהלך מעקב ממוצע של עשר שנים, תוך תקנון לגורמי סיכון מג’וריים לשבץ מוחי.

במהלך המחקר אובחנו 1,549 מקרים של שבץ מוחי (1200 מקרים של אוטם מוחי, 224 מקרים של שבץ המורגי ו-125 אירועים שלא פורטו). מהתוצאות עולה קשר הפוך בין צריכת שוקולד ובין הסיכון לסך מקרי שבץ מוחי, אוטם מוחי ושבץ המורגי.

ההבדל בהערכות הסיכון לאוטם מוחי ושבץ המורגי לא היה משמעותי (p=0.28). ההבדל בין סוגי שבץ מוחי שונים לא היה משמעותי ודרוש מחקר נוסף בנושא.

ההנחה היא כי הפלבנואידים בקקאו, להם השפעה נוגדת-חמצון, הם האחראיים להשפעה המגנה מפני שבץ מוחי. נוגדי חמצון מגנים על הגוף מפני נזק של רדיקלים חופשיים, ועשויים לדכא חמצון של חלקיקי LDL.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי שוקולד, ובעיקר חטיפי שוקולד, הם עתירים בשומן, סוכר וקלוריות, ולכן יש להקפיד על צריכה מתונה. עדיף לבחור בשוקולד כהה, בו לרוב כמות הסוכר קטנה יותר ותכולת הפלבנואידים גדולה יותר.

בשלב זה, מומלץ להקפיד על תזונה נכונה (Heart Healthy Diet), כמומלץ ע”י ה-AHA (American Heart Association), ולא להתמקד בצריכת-יתר של שוקולד בתקווה למנוע שבץ מוחי. דפוסי תזונה עתירים בירקות ופירות ודלים בשומן, הם ככל הנראה ההתערבות התזונתית הטובה ביותר. ניתן לצרוך שוקולד בכמות מתונה.

J Am Coll Cardiol. 2011;58:1828-1829

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה