קרדיולוגיה

נטילת תרופה להורדת לתץ דם לפני השינה משפרת שליטה בלחץ דם ומפחיתה הסיכון הקרדיווסקולרי באופן ניכר (JASN )

ע”פ מחקר חדש המתפרסם ב-Journal of the American Society of Nephrology נטילה של לפחות תרופה אחת ליתר לחץ דם (יל”ד) לפני השינה במטופלים עם יל”ד ומחלת כליות כרונית (CKD) – אפקטיבית יותר בשמירת רמות מאוזנות של לחץ דם ובהפחתת הסיכון  אירועים קרדיווסקולרים בהשוואה לנטילה במשך היום.

החוקרים מסבירים ברקע שזמן הספיגה של תרופות ליל”ד עשוי להגיע ליממה, אך לא היה ידוע עד כה אם העיתוי של נטילת התרופה יכול להשפיע על התוצאות הקליניות. במטרה לבחון סוגייה זו התקיים מחקר זה, בפרוטוקול פתוח תווית, שבו באופן רנדומלי חולקו 661 מטופלים עם CKD לקבוצה הנוטלת את התרופה שנרשמה להם ליל”ד לאחר ההתעוררות בבוקר או לנטילת לפחות אחת מהתרופות לפני השינה.  

החוקרים מדדו את לחץ הדם באופן אמבולטורי למשך 48 שעות עם תחילת המחקר ולמשך 3 חודשים לאחר כל התאמות בטיפול, ובכל מקרה לפחות פעם בשנה.

לאחר תקופה חציונית של 5.4 שנים, נמצא כי המטופלים שנטלו לפחות תרופה אחת להפחתת לחץ דם לפני השינה היו בסיכון יחסי של 0.3 להשיג את יעד המחקר המשולב (שכלל אוטם שריר הלב, תעוקת חזה, רהוסקולריזציה, אי ספיקת לב, חסימה עורקית של גפיים תחתונות, חסימה של עורקי הרשתית, ושבץ), בהשוואה לנטילת התרופות בבוקר. (כלומר ירידה של 70% בסיכון שהייתה מובהקת סטטיסטית עם p<0.001 ).

הנטילה לפני השינה הדגימה ירידה דומה בסיכון המשולב למוות קרדיווסקולרי, אוטם שריר הלב ושבץ : יחס סיכון של 0.28 עם p<0.001 ).

מעבר לכך, מטופלים שנטלו הטיפול לפני השינה היו עם רמות לחץ דם נמוכות יותר באופן משמעותי בזמן השינה ושיעור גדול יותר בקבוצה זו הדגים איזון ברמות לחץ דם : 56% לעומת 45% , עם מובהקות של p=0.003 .  

החוקרים חישבו שכל 5 מ”מ כספית בממוצע לחץ הדם בזמן השינה היה קשור לירידה של 14% בסיכון לאירועים קרדיווסקולרים.

החוקרים מסכמים איפוא שבין המטופלים עם CKD ויל”ד, נטילת לפחות תרופה להורדת לחץ דם בלילה לפני השינה משפרת את איזון לחץ הדם ומפחיתה הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים.

JASN October 24, 2011 ASN.2011040361

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה