קרדיולוגיה

סקירה של ה-EMA קובעת – אין סיכון לממאירות עם טיפול בתרופות ממשפחת ARB (מתוך European Medicines Agency)

בהחלטה העולה בקנה אחד עם זו של ה-FDA (Food and Drug Administration) שפורסמה ביוני השנה, סוכנות ה-EMA (European Medicines Agency) פרסמה את תוצאות הסקירה שנערכה ע”י CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use), ממנה עולה כי ככל הנראה אין עליה בסיכון לממאירות עקב טיפול בתרופות ממשפחת ARB (Angiotensin-Receptor Blocker).

סוכנות ה-EMA קבעה כי מאזן עלות/תועלת של הטיפול באנטגוניסטים לקולטן אנגיוטנסין II נותר חיובי.

הסקירה נערכה בעקבות פרסום תוצאות מטה-אנליזה מעוררת מחלוקת בשנת 2010, שהדגימה עליה של 7.2% בסיכון לממאירויות חדשות סרטן ריאות בעיקר בהשוואה לעליה של 6% בחולים שנטלו פלסבו או תרופות אחרות לטיפול מחלות לב.

ועידת ה-CHMP סקרה את כל העדויות הזמינות בנוגע לסיכון לממאירויות בחולים המטופלים ב-ARB, כולל אותה מטה-אנליזה. החוקרים מצאו כי העדויות ממטה האנליזה הן חלשות, ומציינים מספר בעיות עם איכות הנתונים, בעיקר העובדה שהחולים במחקרים לא היו במעקב ארוך דיו בכדי לבסס בבירור את הקשר בין ARB ובין ממאירויות, היה חסר מידע בנוגע לסיכון לממאירות בטרם התחלת הטיפול התרופתי, והיה חשש להטיית פרסום.

בשנים האחרונות פורסמו סדרת מאמרים וסקירות, שחלקן תמכו ואחרות הפריכו את הקשר בין ARB ומחלות ממאירות, כאשר המאמר האחרון פורסם באוקטובר השנה ב-CMAJ, ולמעשה הצביע על השפעה מטיבה של ARB ומעכבי ACE על הסיכון לממאירות. עם זאת, מחקר נוסף שפורסם לאחרונה, והתמקד בחולי סוכרת שטופלו ב-ARB, קבע קשר בין Candesartan (אטאקנד) ובין סיכון משמעותי לממאירות, והודגם סיכון מוגבר עם Telmisartan.

מומחים בתחום מטילים ביקורת על שתי הסוכנויות, מאחר ולא דרשו נתונים ברמת המטופלים מחברות התרופות ולא ביקשו לערוך סקירות שלקחו בחשבון את מינוני התרופות, היענות המטופלים ומשך החשיפה.

European Medicines Agency

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה