ההשפעה של טיפול במתוטרקסט על הסיכון למחלות לב וכלי דם (Am J Cardiol)

ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), הטיפול במתוטרקסט עשוי להביא לירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם.

לדברי החוקרים, בעוד שהקשר בין דלקת סיסטמית ובין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם מוכר היטב, לא ידוע אם מדובר בקשר סיבתי או בקשר מקרי בלבד. מהממצאים החדשים עולה כי מתוטרקסט, המכוון ישירות כנגד תהליך דלקתי, עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב.

החוקרים לא מצאו מחקרים אקראיים-מבוקרים בנושא. עם זאת, הם זיהו שמונה מחקרים תצפיתיים ושני מחקרים רטרוספטקיביים. תשעה מחקרים התמקדו בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, מחקר אחד כלל הערכת סיכון נפרדת לפוליארתריטיס ומחקר אחד התמקד בחולים עם פסוריאזיס.

שישה מחקרים ערכו השוואה בין חולים שטופלו אי-פעם במתוטרקסט ואחרים שמעולם לא נטלו את הטיפול התרופתי. שלושה מחקרים ערכו השוואה בין מטופלים בהווה ובין חולים שלא קיבלו טיפול בהווה.

הסקירה כללה בסיכומו של דבר למעלה מ-66,000 משתתפים עם 6,235 אירועים קרדיווסקולאריים. בסה”כ, נמצא קשר בין טיפול במתוטרקסט ובין ירידה של 21% בסיכון למחלות לב וכלי דם. בחמישה מחקרים שבחנו את הסיכון לאוטם לבבי, נרשמה ירידה של 18% בסיכון עם מתוטרקסט.

במחקרים בהם נערך תקנון לחומרת מחלת הרקע הקשר היה בולט יותר (סיכון יחסי של 0.64), כמו גם במחקרים שלקחו בחשבון טיפול תרופתי נלווה (סיכון יחסי של 0.73). יחס הסיכון עמד על 0.76 במחקרים שהעריכו רק את הסיכון למחלה קרדיווסקולארית ועל 0.70 באלו שהתמקדו בשבץ מוחי בלבד.

החוקרים מודים כי למחקר חסרונות רבים כולל סיכון להטיית פרסום אך מהתוצאות עולה כי טיפול ישיר כנגד דלקת עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

Am J Cardiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה