חוזר מנהל רפואה בנושא הפורמולציה החדשה של אלטרוקסין : הנחיות למעקב

בעקבות התלונות הרבות והדיווחים בתקשורת והתגובות באתר הדיווח על תופעות הלוואי פירסם כעת משה”ב מכתב שנשלח למנהלי בתי חולים ואגפים בקופות החולים. להלן תוכן המכתב:

בהמשך להודעות של משרד הבריאות ושל חברת פריגו המשווקת את התכשיר בגרסתו החדשה אנו מבקשים להביא לידיעתכם פרטים על הפורמולציה החדשה, תופעות לוואי ודרכי המעקב אחר חולים אלו. חוזר זה מסתמך על העמדה של האיגודים הרפואיים הרלוונטיים, לרבות האיגוד  לאנדוקרינולוגיה והאיגוד לרפואת ילדים .

תרופת אלטרוקסין מכילה את החומר LEVOTHYROXINE שהוא הורמון סינתטי הזהה להורמון המיוצר על ידי בלוטת המגן .

זוהי תרופה לטיפול במצב שבו בלוטת המגן אינה יכולה מסיבות שונות לספק בצורה הנדרשת את ההורמון הזה בעצמה .

לכן , נדרשת נטילה קבועה של התרופה על מנת לספק את צרכי הגוף . כדי להבטיח שנשמר מצב של איזון פעילות ההורמון בגוף יש לבצע מעקב תקופתי .   

ברוב המטופלים המעקב הוא באמצעות בדיקה של רמת TSH . .  בקרב הסובלים ממחלת יותרת המוח ]היפופיזה [ המעקב מתבצע באמצעות בדיקה אחרת, (FT3, FT4 בדם ובדיקת רופא).  בעולם ישנם יצרנים שונים של התרופה לטיפול בתת פעילות בלוטת המגן. כל התרופות מכילות . LEVOTHYROXINE.במשך שנים רבות היתה בישראל ובמדינות רבות אחרות תרופה אחת בלבד אלטרוקסין (ELTROXIN) לטיפול בתת פעילות של בלוטת המגן.   התרופה יוצרה בקנדה , אולם לפני מספר שנים עבר הייצור של התרופה בחלקו לגרמניה .

עקב תנאי ייצור שונים התרופה המיוצרת כיום בגרמניה מכילה אותו חומר פעיל אך עם חמרים מייצבים אחרים. לכן , למרות שעקרונית הפעילות של התרופה בטיפול באיזון בלוטת המגן לא השתנתה , גודל הכדור שונה וגם הטעם בהתמוססות על הלשון שונה .

התרופה אלטרוקסין בגרסתה החדשה משווקת כבר מספר שנים בכשלושים מדינות בעולם , כולל מדינות מערב אירופה כמו גרמניה , שווייץ , דנמרק , הולנד ועוד . ברוב המדינות המעבר לשימוש בתרופה החדשה היה מבלי שהתעוררו תגובות שליליות. במספר מצומצם של מדינות , בעיקר בניו זילנד , היו בתחילה דיווחים על תופעות לוואי שיוחסו לגרסה החדשה של התרופה , אולם , בחלוף הזמן , מספר הדיווחים על תופעות הלוואי מהתרופה הלך וירד ולמעשה , הטיפול בגרסה החדשה של התרופה מתנהל ביעילות במדינות השונות .

המעבר לשימוש בגרסה החדשה של האלטרוקסין בישראל דורש תשומת לב מיוחדת משום שבמקרים מסוימים נדרשת התאמה מחודשת של המינון עבור המטופלים . הסיבה לכך היא שעקב שינויים שאינם קשורים לחומר הפעיל בתרופה עצמה , נמצא שבקרב חלק מהמטופלים יש שוני במידת הספיגה של הכדור בגרסתו החדשה . לכן יש חשיבות רבה לערוך בקרב המטופלים שהתחילו להשתמש בגרסה החדשה של האלטרוקסין בדיקה של רמת TSH , המשמש סמן לרמת האיזון של פעילות בלוטת המגן . ברוב המטופלים יש לבצע בדיקת רמת TSH כעבור 6 שבועות מתחילת

השימוש בכדורים אלו .

ישנן קבוצות מסוימות של מטופלים בהן נדרש איזון שונה מזה הרגיל . בקבוצות אלו יש לבצע מעקב צמוד יותר מומלץ בדרך כלל מדי 4 שבועות , עד שניתן לקבוע שהאיזון הרצוי הושג .

קבוצות המטופלים באלטרוקסין בהן נדרש איזון שונה הן :

מטופלים עם סרטן בלוטת מגן , נשים הרות , נשים בטיפולי פוריות , מטופלים עם אי ספיקת לב , אנשים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות , אנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם , קשישים , ילדים קטנים ותינוקות .

אנו ערים לשאלות ולתהיות שעולות בקרב חלק מציבור המטופלים ובני משפחתם מאז הוחל השימוש בגרסה החדשה של האלטרוקסין . ישנם מטופלים שלא היו מודעים לשינוי , ושמעו על כך לאחרונה בתקשורת ,והמידע שהם נחשפו אליו היה מבלבל , לא מובן או לא מדויק . לכן משרד הבריאות, בשיתוף עם אגודות הרופאים הרלוונטיות, החליט לפרסם את ההנחיות המפורטות להלן :

  • יש להנחות את המטופלים שלא להפסיק בשום פנים ואופן את הטיפול בגרסת האלטרוקסין החדשה מבלי להיוועץ ברופא/ה המטפל/ת.

  •  יש להנחות את המטופלים שלא לכתוש או לשבור הכדור החדש – דבר העלול להשפיע על ספיגתו והשפעתו עליהם.

  • על קופות החולים לוודא שהמטופלים מבצעים בדיקת דם למדידת רמת ה TSH כ- 6 שבועות לאחר התחלת השימוש בגרסה החדשה ושנערכים בדיקות נוספות או מעקב נוסף לפי שיקולו/שיקולה של הרופא/ה המטפל/ת.

  • באוכלוסיות מיוחדות]  מפורטות לעיל[   יש לבצע בדיקת TSH לאחר 4 שבועות לאחר שהתחילו להשתמש בגרסה החדשה והמשך המעקב ייעשה לפי שיקולו/שיקולה של הרופא/ה המטפל/ת.

  • במטופלים עם מחלה של בלוטת ההיפופיזה ]יותרת המוח[ רמת TSH אינה          הסמן לאיזון ויש צורך לבצע בדיקת דם ל- FT4, FT3 והמשך מעקב רופא/ה אנדוקרינולוג/ית.

  • קופות החולים ישתמשו באמצעי תקשורת, לרבות קוו חם אינטרנטי, לשם מתן  מענה על שאלות הפונים.

  • קופות החולים יוודאו נגישות וזמינות לבדיקות TSH הנדרשות לשם מעקב, או הבדיקות האחרות המוזכרות לעיל.

  • במקרים חריגים בהם התברר שמסיבה רפואית הגרסה החדשה של אלטרוקסין אינה מתאימה לחולה , ייבחנו בקופות החולים אישור חלופה אחרת. חשוב לציין שכל תכשיר חלופי מחייב התאמת מינון בדיוק כמו התכשיר החדש.
  • במידה והמטופלים אינם מתאזנים או בכל שאלה מתעוררת , רופאי המשפחה יוכלו להתייעץ עם רופאים אנדוקרינולוגים ולפנות למידע נוסף ובשאלה לאתר האגודה לאנדוקרינולוגיה

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

      אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

      אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

    • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

      תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

      טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

    • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

      תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

      טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

    • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

      היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

      מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

    • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

      טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

      במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

    • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

      מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

      מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

    • האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

      האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

      בחולים עם מלנומה בשלב III לאחר התערבות ניתוחית, טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib הפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 20% לעומת פלסבו, אם כי התועלת ההישרדות הכוללת לא הייתה מובהקת סטטיסטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. בחולים עם מוטציית BRAF V600E הטיפול המשולב הפחית את הסיכון […]

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה