קרדיולוגיה

כמחצית מהמומחים שהשתתפו בועדות שגיבשו הנחיות בנושא סוכרת ודיסליפדמיה היו עם ניגוד אינטרסים כלכלי (BMJ )

מחקר חדש המתפרסם באוקטובר ב-BMJ מדווח על כך שכמחצית מהמומחים בועדות הלאומיות האמריקאיות העוסקות בגיבוש הנחיות והמלצות קליניות בתחום הסוכרת וההיפרליפדמיה בעשור האחרון היו במצב של ניגוד אינטרסים כלכליים, וכ-4% מהם לא דיווחו על כך.

מרבית החברים שדיווחו על פוטנציאל לניגוד אינטרסים קיבלו הטבות כספיות מחברות תרופות הפועלות בתחום הסוכרת והדיסליפידמיה  כמרצים, ייעוץ מקצועי ו/או הטבות בצורה של מניות. כ-7% דיווחו על קבלת מענקי מחקר בלבד. שישה מהחברים שדיווחו על פוטנציאל לניגוד אינטרסים אף שימשו כיו”ר של הועדות בהן היו חברים…

המחקר מדווח עוד כי חברים בועדות שהוקמו בחסות ממשלתית (כמו איגוד גמלאי הצבא או כח המשימה למניעה של ארה”ב) נטו פחות להמצא במצב של ניגוד עניינים בהשוואה לועדות מטעם איגודים מקצועיים.

יש לציין שמחקר אחר שבוצע לאחרונה ובחן את ניגוד האינטרסים בקולג’ האמריקאי לקרדיולוגיה ואיגוד הלב האמריקאי (ACC/AHA ) מצא תוצאות דומות: כ-50% מהחברים בועדות שהוקמו לצורך גיבוש הנחיות היו עם ניגודי אינטרסים.

החוקרים מסכמים כי השיעור הגבוה של משתתפים בועדות אלה (של איגודים מקצועיים) שלהם ניגודי אינטרסים הוא בעייתי בהינתן ההשפעה והחשיבות הרבה שיש להנחיות המתפרסמות ע”י איגודים מקצועיים אלה על הפרקטיקה הקלינית היום יומית ברחבי העולם.

במאמר מערכת המתייחס למחקר טוען המחבר ד”ר אדווין גייל כי קשה יהיה למצוא מומחים ללא ניגודי אינטרסים שישתתפו בועדות כאלה. הוא מסביר שהכסף המגיע מחברות התרופות הוא ה”חמצן” של העולם האקדמי הרפואי ומקור המימון המרכזי של איגודים מקצועיים, לרבות ההשתתפות של חברות תרופות בכנסים מקצועיים בהם הם מציגים בתערוכות ומממנים השתתפות של רופאים. במציאות זו סבור מחבר מאמר המערכת שחקיקה לא תשנה את המצב כי תמיד תמצא הדרך לנתב כספים בצורה עקיפה. הפתרון לדעתו הוא שינוי תרבותי נורמטיבי שימנע מצב שבו מומחים יחושו שהם “משרתם של שני אדונים” .

BMJ 2011; 343:d5621 doi: 10.1136/bmj.d5621

הערת המערכת: תופעה ידועה ומוכרת גם במקומותינו…בהרבה מקרים האיגודים המקצועיים המקומיים נוהגים לאמץ המלצות שנכתבו ע”י האיגודים המקבילים באירופה ו/או בארה”ב, ואשר ע”פ מחקר זה ואחרים עלולים אולי להיות מוטים בשל ניגודי אינטרסים.  עם זאת יש לזכור שמרבית ההנחיות המתפרסמות בשנים האחרונות מקבלות דירוג המבוסס על מידת העדויות המדעיות התומכות בהן,  מה שהופך אותן למבוססות ואמינות יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה