השוואה בין DHCA ובין ACP במהלך אנדארטרקטומיה ריאתית (Lancet)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת 15 באוקטובר של כתב העת Lancet עולה כי אין פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי במידה ובוחרים בגישת DHCA (Deep Hypothermic Circulatory Arrest) או ACP (Antegrade Cerebral Perfusion) במהלך אנדארטרקטומיה ריאתית.

במחקר הפרוספקטיבי, אקראי, ערכו החוקרים השוואה של התוצאות הקוגניטיביות והקליניות במבוגרים עם יתר לחץ ריאתי כרוני, על-רקע תרומבואמבוליזם, שעברו ניתוח אנדארטרקטומיה ריאתית. החולים חולקו באקראי לגישת DHCA או ACP.

המחקר כלל חולים בגילאי 18-80 שנים, שחולקו באקראי לאחת משתי קבוצות הטיפול (35 חולים בקבוצת DHCA ו-39 חולים בקבוצת ACP). בדיקות קוגניטיביות נערכו לפני הניתוח, ושוב 12 ו-52 שבועות לאחר הניתוח. היעד העיקרי של המחקר היה השינוי בתפקוד הקוגניטיבי 12 שבועות לאחר ניתוח אנדארטרקטומיה ריאתית.

החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בתוצאות הקוגניטיביות בין שתי הקבוצות, ובשתי הקבוצות נרשם שיפור בתוצאות הקוגיטיביות 12 ו-52 שבועות לאחר הניתוח.

היארעות תופעות לוואי הייתה דומה בשתי הקבוצות, כאשר השיפור ההמודינאמי לאחר הניתוח היה דומה בשתי הקבוצות.

העובדה שהתוצאות הקוגניטיביות היו דומות בשתי הקבוצות הפתיעה את החוקרים, מאחר שקיים הבדל ניכר בדפוס החמצון המוחי במהלך הניתוח. למרות שלמחקר עוצמה מספקת להערכת היעד העיקרי, החוקרים סבורים כי גודל המדגם הקטן וסיכון לטעות מסוג 2 הן המגבלות העיקריות שלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי אין ערך מוסף לשמירה על זילוח מוחי במהלך חלקי זמן בגישת DHCA של עד 20 דקות בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס, במהלך ניתוח אנדארטקרטומיה ריאתית.

Lancet. 2011;378:1379-1387

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה