האם נטילת תוספי וויטמינים מעלה את הסיכון לתמותה? (Arch Intern Med)

בנשים בגילאי 55-69 שנים, מספר תוספי וויטמינים ומינראלים הנפוצים בשימוש, בעיקר תוספי ברזל, עשויים להביא לעליה בסיכון לתמותה, כך עולה ממחקר Iowa Women’s Health Study, שתוצאותיו פורסמו במהדורת 10 באוקטובר של כתב העת Archives of Internal Medicine.

לדברי החוקרים, למרות שנראה כי תוספי וויטמינים רבים אינם קשורים בסיכון מוגבר לתמותה, חלקם, כולל מולטי-וויטמינים, וויטמין B6 וחומצה פולית, כמו גם ברזל, מגנזיום, אבץ ונחושת.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין נטילת תוספים ובין שיעורי התמותה, על-בסיס נתוני מחקר Iowa Women’s Health Study. הסקירה כללה למעלה מ-38,000 נשים, בגילאי 55-69 שנים.

עד 31 בדצמבר, 2008, תועדו למעלה מ-15,000 מקרי תמותה (כ-40% מכלל המשתתפות במחקר הראשוני). החוקרים מדווחים על קשר בין נטילת מולטי-וויטמינים ובין עליה של 2.4% בסיכון האבסולוטי לתמותה. דיווח עצמי על נטילת תוספים תזונתיים עלה משמעותית בין השנים 1986 ו-2004. בנוסף, בקבוצת הנשים שנטלו תוספים, רמת ההשכלה הייתה גבוהה יותר, הן היו פעילות גופנית, עם שכיחות גבוהה יותר של נטילת טיפול חליפי באסטרוגן.

נטילת וויטמין B6, חומצה פולית, מגנזיום, ברזל ואבץ לוותה בעליה של 3-6% בסיכון לתמותה, בעוד שנחושת לוותה בעליה של 18% בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שלא נטלו תוספים. מנגד, נטילת קלציום הייתה קשורה בקשר הפוך עם הסיכון לתמותה (HR = 0.91, ירידה אבסולוטית של 3.8% בסיכון).

החוקרים בחנו את הממצאים אודות ברזל וקלציום בניתוח מפורט יותר ובמהלך תקופות קצרות יותר (10-שנים, 6-שנים ו-4 שנים) ומצאו תוצאות דומות לאלו שעלו מהסקירה שנערכה עבור כלל תקופת המחקר.

למרות שהחוקרים לא יכולים לשלול את התועלת של נטילת התוספים, דוגמת שיפור איכות החיים, ממצאי המחקר מעלים חשש בנוגע לבטיחות ארוכת הטווח שלהם.

Arch Intern Med. 2011;171:1625-1634

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה