מקומו של אספירין כטיפול למניעת שבץ מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים (Thromb Haemost)

במאמר חדש שפורסם במהדורת אוקטובר של Thrombosis and Haemostasis מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולות עדויות נוספות לפיהן אספירין אינו בטוח ואינו יעיל למניעת שבץ מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הגדול ביותר במדגם העולם האמיתי, שפורסם עד כה בנושא מתן אספירין ונוגדי-קרישה פומיים לחולים עם פרפור פרוזדורים, וממנו עולה בבירור כי התועלת הקלינית של אספירין אינה חיובית בכל דרגת סיכון לשבץ מוחי. מדובר בטיפול שאינו בטוח ואינו יעיל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים בנושא אספירין לחולים עם פרפור פרוזדורים, קבעה כי חלה ירידה של 19% בסיכון לשבץ מוחי, עם רווח בר-סמך קרוב לאפס. התועלת המוצעת של אספירין בסקירה התבססה בעיקרה על מחקר חיובי אחד (SPAF-1). מאז, הצטברו נתונים לפיהם אספירין אינו בהכרח יעיל למניעת שבץ מוחי בנסיבות אלו, וייתכן ואינו בטוח יותר מקומדין. למרות זאת, רופאים רבים אימצו את גישת הטיפול באספירין.

תוצאות המחקר מדנמרק עולות בקנה אחד עם ההמלצות העדכניות מטעם ה-ESC (European Society of Cardiology) שעודכנו לפני שנה. המלצות אלו יוצאות כנגד מתן אספירין למניעת שבץ מוחי בכל החולים עם פרפור פרוזדורים, בעקבות מחקר יפני שלא הדגים תועלת בחולים בסיכון נמוך. ההנחיות המעודכנות מבוססות על מחקר זה. המחקר הנוכחי מספק עדויות נוספות התומכות בהמלצה זו.

במסגרת המחקר מדנמרק החוקרים העריכו את הסיכון לתרומבואמבוליזם ודימומים ב-146,000 חולים עם פרפור פרוזדורים.

ממצא חשוב נוסף מהמחקר הינו כי לקומדין תועלת קלינית בחולים עם פרפור פרוזדורים, למעט אלו בסיכון הנמוך ביותר לשבץ מוחי (מדד CHA2DS2-VASc של 0). רק בחולים אלו בסיכון הנמוך מאוד, הסיכון לדימום עם קומדין עולה על התועלת של הטיפול.

ממצא חשוב נוסף העולה מהמחקר הינו כי התועלת הקלינית של קומדין הייתה הגבוהה ביותר בחולים עם הסיכון הגבוה ביותר לדימומים. החוקרים מסבירים כי זאת מאחר והחולים הללו היו בסיכון הגבוה ביותר גם לשבץ מוחי, והתועלת האבסולוטית של קומדין בהפחתת הסיכון לשבץ מוחי עלתה בקלות על הסיכון לדימום.

החוקרים מודים כי אינם יכולים לקבוע כי אין מקום למתן אספירין לאף אחד מהחולים עם פרפור פרוזדורים, מאחר שבחלק גדול מהם יש התוויות אחרות למתן הטיפול, דוגמת נוכחות תומכן, אך בחולים עם פרפור פרוזדורים בלבד, טיפול נוגדי-קרישה פומי הינו הטוב ביותר, וגם בחולים עם פרפור פרוזדורים עם מחלת כלי דם יציבה, אין דרישה להוספת אספירין לטיפול בקומדין.

Thromb Haemost 2011; 106: 739749

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה