קרדיולוגיה

האם יש הבדלים בסיבוכים ארוכי הטווח לאחר ניתוח עורקי התרדמה והכנסת תומכן לעורקי התרדמה? (מתוך הכנס השנתי ה-136 של ה-American Neurological Association)

במהלך הכנס השנתי ה-136 של ה-American Neurological Association הציגו חוקרים נתונים עדכניים אודות התוצאות התפקודיות ארוכות הטווח של חולים עם סיבוכים בעקבות פרוצדורות רה-וסקולריזציה של עורקי התרדמה. מהנתונים עולה כי התוצאות לאחר ניתוח עורקי התרדמה (Carotid Endarterectomy) דומות לאלו לאחר הכנסת תומכן לעורקי התרדמה.

מחקר CREST (Carotid Revascularization Endarterectomy versus Stenting Trial) הינו המחקר הפרוספקטיבי-אקראי הגדול ביותר עד כה להשוואת שתי ההתערבויות. המחקר כלל 2502 חולים מ-117 מרכזים רפואיים בארצות הברית וקנדה והתוצאות פורסמו במהדורת מאי של כתב העת New England Journal of Medicine.

החוקרים מדווחים כי שבץ מוחי הופיע בשכיחות גבוהה יותר לאחר הכנסת תומכן לעורקי התרדמה, כאשר אוטם לבבי היה נפוץ יותר בעקבות Endarterectomy.

להערכת התוצאות התפקודיות במחקר CREST בחולים עם סיבוכים סביב הפרוצדורה, החוקרים בחנו את מדד Modified Rankin Scale לאחר שנה אחת. המדדים היו זמינים עבור 72 מהחולים עם שבץ מוחי (89%) ו-34 מהחולים עם אוטם לבבי (81%).

החוקרים לא מצאו כל עדות להבדל בפיזור מדדי Modified Rankin Scale. עם זאת, מוגבלות ותמותה היו נפוצים יותר הן בחולים עם שבץ מוחי והן בחולים עם אוטם מוחי, בהשוואה לחולים שלא פיתחו סיבוכים אלו (p<0.001).

מהנתונים עולה כי למרבית החולים התוצאות טובות בטווח הארוך, הן לאחר CEA (Carotid Endarterectomy) והן לאחר הכנסת תומכנים לעורקי התרדמה, גם בקרב אלו שפיתחו שבץ מוחי או אוטם לבבי סביב הפרוצדורה.

אעפ”י שהחוקרים לא הציגו מסקנות כיצד ממצאים אלו עשויים לסייע בבחירת הטיפול הטוב ביותר לחולים, מומחים סבורים כי תמותה או מוגבלות נפוצים יותר לאחר שבץ מוחי. מאחר וידוע כי שבץ מוחי נפוץ יותר לאחר הכנסת תומכנים לעורקי התרדמה, בעוד שאוטם לבבי נפוץ יותר לאחר CEA, נראה כי CEA הינה האפשרות הבטוחה יותר. עם זאת, במרבית המקרים לא צפויה מוגבלות או תמותה עקב הטיפול, עם כל גישה שתבחר בסופו של דבר.

מתוך הכנס השנתי ה-136 של ה-American Neurological Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה