קרדיולוגיה

יתר לחץ דם מעלה את הסיכון לתמותה ממחלות ממאירות (מתוך כנס 2011 European Multidisciplinary Cancer Congress)

ממחקר חדש שפורסם בכנס מטעם ה-European Muldisiciplinary Cancer Congress עולה קשר בין יתר לחץ דם ובין סיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות ממאירות, וכי יתר לחץ דם מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות, אם כי האחרון היה מובהק סטטיסטית רק בקרב גברים.

מדובר במחקר הגדול ביותר מסוגו, עם נתונים אודות קרוב ל-290,000 גברים ו-290,000 נשים מפרויקט Metabolic Syndrome and Cancer, שכלל משתתפים מנורבגיה, שבדיה ואוסטריה, שעברו בדיקות רפואיות שגרתיות בין השנים 1972-2005.

לאחר חציון מעקב של 12 שנים, למעט השנה הראשונה, אבחנת ממאירות נקבעה ב-22,184 גברים ו-14,744 נשים, כאשר מספר מקרי התמותה על-רקע ממאירות עמד על 8724 בגברים ו-4525 בנשים.

לחץ הדם הממוצע (סיכום לחץ דם סיסטולי ומחצית לחץ דם דיאסטולי) עמד על 107 מ”מ כספית בגברים ו-102 מ”מ כספית בנשים. המשתתפים חולקו לחמש קטגוריות, על-בסיס ערכי לחץ דם, כאשר ברבעון הראשון נכללו המשתתפים עם ערכי לחץ הדם הגבוהים ביותר.

מניתוח סטטיסטי עולה כי הסיכון להתפתחות ממאירות או תמותה עקב ממאירות היה קשור בקשר ליניארי עם העלייה בלחץ הדם.

העלייה בהיארעות ממאירות עם עליה בלחץ הדם הייתה מובהקת סטטיסטית בגברים באופן ספציפי, הסיכון היה מוגבר עם ממאירויות של חלל הפה, מעי גס ורקטום, ריאות, שלפוחית שתן וכליות, ועם ממאירויות עוריות. הסיכון הכולל להתפתחות ממאירות עלה ב-29% בגברים בחמישון התחתון של לחץ הדם הממוצע, בהשוואה לאלו בחמישון העליון.

עליה תועדה גם בקרב נשים, אך זו לא הייתה מובהקת  סטטיסטית. עליה בהיארעות תועדה עם ממאירויות של הכבד, הלבלב, צוואר הרחם ורירית הרחם ומלנומה.

לחץ דם גבוה לווה בעליה בסיכון לתמותה עקב ממאירויות; השפעה זו הייתה מובהקת סטטיסטית בשני המינים. בגברים בחמישון החמישי של לחץ הדם הממוצע נרשמה עליה של 49% בסיכון לתמותה עקב ממאירות, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון; בקרב נשים, נרשמה עליה של 29% בסיכון.

מבחינת הסיכון האבסולוטי, העלייה בנוכחות לחץ דם מוגבר הייתה מתונה. בגברים עם לחץ דם סיסטולי בחמישון העליון, הסיכון האבסולוטי להתפתחות ממאירויות עמד על 16%, בהשוואה לסיכון אבסולוטי של 13% באלו עם לחץ דם ממוצע בחמישון התחתון.

באשר לתמותה עקב ממאירות, הסיכון האבסולוטי עמד על 8% בגברים בחמישון העליון, בהשוואה ל-5% בגברים בחמישון התחתון; בקרב נשים, הסיכון עמד על 5% בחמישון העליון ו-4% בחמישון התחתון.

אחת ההשלכות של המחקר נובעת מכך שהממצאים מספקים הזדמנות להתערבות. עבור הקרדיולוגים, גישות למניעה ראשונית עשויות להפחית את הסיכון למחלות ממאירות. עבור האונקולוגים, הממצאים מדגישים את חשיבות הגישה ההוליסטית והתייחסות לחולה בכללותו.

מתוך כנס 2011 European Multidisciplinary Cancer Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה