קרדיולוגיה

הנחיות חדשות מטעם האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים בנושא בדיקות סקר למחלות לב מולדות ביילודים (Pediatrics)

האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים (AAP או American Academy of Pediatrics) ממליץ על בדיקת ריוויון חמצן בדם כסקירה למחלת לב מולדת קריטית ביילודים, כך פורסם במאמר חדש בכתב העת Pediatrics.

למרות שבדיקות סקר של יילודים למחלת לב מולדת קריטית הומלצו בעבר על-מנת לעודד אבחנה מוקדמת, בהמשך נקבע כי יש להמתין עד ליישום תכנית מתאימה. מטרת ההמלצה הנוכחית הינה לזהות יילודים עם מומי לב מבניים המלווים לרוב בהיפוקסיה בתקופת היילוד, שעשויים להוביל לתחלואה ותמותה משמעותיים עם סגירת הדוקטוס ארטריוזיוס או שינויים פיזיולוגיים אחרים בשלב מוקדם במהלך החיים.

פאנל מומחים ממספר איגודים סקרו עדויות ופיתחו גישות להערכה סטנדרטית, בטוחה ויעילה, לביצוע בדיקות סקר ביילודים. מהעדויות עולה כי זיהוי מוקדם של מחלת לב מולדת קריטית באמצעות ניטור ריוויון החמצן בדם הינה גישה יעילה להפחתת הסיכון לתחלואה ותמותה בילדים קטנים, ולכן נקבע כי מדובר בגישה מספקת ליישום כבדיקת סקר.

המלצות ספציפיות לבתי חולים ומרכזי לידה לניטור ריוויון חמצן בדם לזיהוי מחלת לב מולדת קריטית כוללות:


  • לבדיקות סקר יש להתבסס על מדדי ריוויון חמצן עמידים לתנועה המאושרים לשימוש ע”י ה-FDA ביילודים.

  • יש להקפיד על אלגוריתם הסקירה המומלץ. איש צוות מיומן, דוגמת אחות וטכנאי בריאות המכיר את האלגוריתם  ומומן בניטור ריוויון חמצן בדם של יילודים.

  • בתינוקיות בגובה רב יש להתאים את ערכי הסף של האלגוריתם .

  • על איש צוות מורשה ובלתי-תלוי לערוך את ההערכה הקלינית של כל דפוס אבנורמלי של ריוויון החמצן בדם. יש לשלול מחלת לב מולדת קריטית במידה ואין ממצאים אחרים המסבירים נוכחות היפוקסמיה. במקרה זה, יש לערוך בדיקת אקו-לב מקיפה, והתייחסות של קרדיולוג ילדים לשלילית מחלת לב מולדת קריטית בטרם שחרור התינוק לביתו. במידה ולא ניתן לבצע אקו-לב בבית החולים או במרכז הלידה, מומלץ בחום להעבירו למרכז רפואי לאבחנה.

  • על בתי חולים ומרכזי לידה לשתף פעולה עם רשויות הבריאות הציבורית לפתח גישות להבטחת איכות וניטור תוצאות בדיקות הסקר.

  • על הרופאים המטפלים להקפיד על בדיקות סקר הולמות של היילודים, ולארגן ולסייע במעקב ארוך הטווח אחר יילודים שאובחנו עם מחלת לב מולדת קריטית.

  • יש לפתח נהלים בנוגע לדיווח אלקטרוני של ריוויון החמצן בדם והתוצאות האבחנתיות.

Pediatrics. Published online August 22, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה