בטיחות הטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K במבוגרים מעל גיל 80 (Circulation)

חוקרים מאיטליה מדווחים במאמר חדש כי אין לקבוע על-סמך גיל בלבד כי חולים עם פרפור פרוזדורים אינם מתאימים לטיפול מניעתי סטנדרטי כנגד תרומבואמבוליזם ורידי ושבץ מוחי.

במחקר גדול שכלל משתתפים שלא נטלו קומדין או נגזרות אחרות של אנטגוניסטים לוויטמין K, עד גיל 80, שיעור אירועי הדמם היו נמוכים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים בגיל מתקדם מאוד לרוב אינם זוכים לייצוג מספק במחקרים קליניים, ולכן הסיכון האמיתי לדימום עם מתן אנטגוניסטים לוויטמין K אינו-ידוע.

במחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחר למעלה מ-4,000 משתתפים עם פרפור פרוזדורים או לאחר תרומבואמבוליזם ורידי, שנטלו תרופות אלו למניעת אירועי קרישיות.

כל המשתתפים שמרו על ערכי INR בטווח תרפויטי בין 2.0-3.0. במהלך מעקב של 9,603 שנות-מטופל, תועדו 179 אירועי דמם מג’ורי (1.87 ל-100 שנות-אדם), כולל 26 מקרים פטאליים (0.27 ל-100 שנות-מטופל). מיעוט אירועי הדמם המג’ורי (38 אירועים, 21.2%) אירעו במהלך שלושת החודשים הראשונים לטיפול.

שיעור אירועי הדמם היה גבוה יותר משמעותית בגברים מבנשים (2.23 לעומת 1.59 ל-100 שנות-מטופל), בקרב חולים בגיל 85 ומעלה, ובאלו שטופלו עקב תרומבואמבוליזם ורידי, בהשוואה לאלו שטופלו בשל פרפור פרוזדורים.

לא תועד הבדל בערכי INR בין חולים עם ובלי אירועי דמם.

מניתוח סטטיסטי עולה כי הגורמים היחידים שהיו קשורים בסיכון לדימום כללו היסטוריה של דימומים, ממאירות פעילה והיסטוריה של נפילות.

לסיכום, החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר התצפיתי הגדול ביותר שהתמקד במטופלים מבוגרים מאוד תחת טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K בשל פרפור פרוזדורים או תרומבואמבוליזם ורידי.

מהתוצאות עולה כי טיפול הולם עם מעקב זהיר אחר חולים במרכזים מיומנים, מאפשר גם לחולים מבוגרים מאוד ליהנות מטיפול מניעתי באנטגוניסטים לוויטמין K.

Circulation 2011;124:824-829

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה