קרדיולוגיה

מה בין פרפור פרוזדורים ובין הסיכון למחלת אלצהיימר וסוגי דמנציה אחרים? (J Am Geriatr Soc)

ממחקר חדש עולה כי פרפור פרוזדורים הינו גורם מנבא משמעותי להתפתחות דמנציה מכל סוג, ובפרט, מחלת אלצהיימר, גם בקרב מטופלים ללא היסטוריה של שבץ מוחי.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-3,000 משתתפים, שהיו במעקב בין השנים 1994-2008. גיל המשתתפים בתחילת המחקר היה 73 שנים.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם נתונים תצפיתיים מאוכלוסיות עם ובלי שבץ מוחי, אך כפי שמציינים החוקרים, חלק מהמחקרים האחרים לא מצאו קשרים דומים בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה. מדובר במחקר שהינו חלק ממדגם ACT (Adult Changes in Thought) להערכת גורמי סיכון לדמנציה בקשישים בקהילה.

החוקרים מדווחים כי שכיחות פרפור פרוזדורים בתחילת המחקר עמדה על 4.3% והופיעה בהמשך ב-12.2% משתתפים, במהלך מעקב ממוצע של עד 6.8 שנים. אף אחד מהמשתתפים לא סבל מדמנציה בתחילת המחקר, אך סוג מסוים של דמנציה אובחן ב-18.8% במהלך תקופת המחקר; אבחנה של מחלת אלצהיימר סבירה או אפשרית נקבעה ב-14.7% מהמשתתפים במחקר (78% מכלל מקרי דמנציה).

יחס הסיכון לכל סוגי דמנציה בחולים עם פרפור פרוזדורים עמד על 1.38 ולדמנציה על-רקע מחלת אלצהיימר עמד על 1.50, עם תקנון למין, השכלה, לחץ דם, סוכרת, מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב והיארעות שבץ מוחי.

החוקרים כותבים כי לא ידוע אם לטיפולים לפרפור פרוזדורים השפעה על הסיכון להתפתחות דמנציה בשלב מאוחר יותר, אולם, במידה וטיפולים אלו עשויים לדחות הופעת דמנציה אפילו במספר שנים, לדבר עשויה להיות השפעה משמעותית על נטל הדמנציה באוכלוסיה.

J Am Geriatr Soc 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה