קרדיולוגיה

שיטה חדשה של היפוך חשמלי עשויה להפחית את האנרגיה הדרושה לבצוע היפוך מוצלח (מתוך Nature)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Nature עולה כי מתן של מספר שוקים חשמליים קצרים עשוי להפחית באופן משמעותי את האנרגיה הדרושה להיפוך חשמלי מוצלח בזמן פרפור פרוזדורים (atrial fibrillation AF ). בשיטה זו נשלחים מספר גלים ממספר אלקטרודות וירטואליות על פני שריר הלב, אשר מאפשרים להפחית את האנרגיה הדרושה להיפוך ב-84%.

כאשר יש צורך בהיפוך חשמלי של הלב, כגון בזמן פרפור, השיטה המקובלת כיום היא מתן של שוק חשמלי בעצמה גבוהה יחסית. במחקר זה יצרו החוקרים מצב של פרפור פרוזדורים ממושך בכלבים והשוו את האנרגיה הדרושה לצורך היפוך מוצלח בין השיטה המקובלת כיום לבין מתן של מספר פולסים של שדה חשמלי באנרגיה נמוכה, תוך שימוש במספר רב של אלקטרודות וירטואליות (בניגוד ל-2 המקובלות).

החוקרים מצאו כי מתן פולסים של אנרגיה נמוכה המפוזרים במרחב שריר הלב סיים את הפרפור והפך לקצב סינוס תקין תוך שימוש ב-0.074 ג’אול בממוצע (כלומר חלקי 7 מכמות האנרגיה הדרושה לצורך היפוך רגיל). היפוך זה הודגם באופן מוצלח ב-56 מקרי פרפור ב-7 ניסויים in vivo .

ניסויים in vitro , אשר כללו פרוזדורים מבודדים הדגימו היפוך מוצלח של פרפור ממושך על ידי פולסים של אנרגיה נמוכה תוך שימוש ב-91% פחות אנרגיה בהשוואה להיפוך בעזרת שוק בודד, כמקובל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המשך פיתוח שיטה זו עשוי לאפשר היפוך חשמלי במטופלים תוך שימוש בכמות אנרגיה נמוכה בהרבה מהמקובל כיום, וכך להפחית גם את רמת הכאב הכרוך בתהליך של היפוך, כמו גם להפחית את עלות המכשירים. מומחים מהתחום מציינים כי למרות הסקרנות שמעורר רעיון זה, יש צורך במחקרים נוספים על מנת להעריך את בטיחות ויעילות השיטה בבני אדם.

Nature, July 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה